Radio Maryja musi zapłacić 4 tys. zł kary

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ukarała radiostację za emisję ukrytej reklamy Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu, "Naszego Dziennika" i SKOK.

2012-04-02, 14:57

Radio Maryja musi zapłacić 4 tys. zł kary
. Foto: Glow Images/East News

Według KRRiTV, 11 maja Radio Maryja wyemitowało przekaz: "Ta ogólnopolska prasa codzienna, to już tylko czysto polska, to już tylko "Nasz Dziennik", proszę państwa i czytając go, kupując go, wspieracie, by on istniał dalej. W ten sposób on tylko się utrzymuje, przez to, że kupujecie go, czytacie, rozprowadzacie dalej".
Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>
Tego samego dnia w rozgłośni można było usłyszeć o Wyższej Szkole Kultury Społecznej i Medialnej (WSKSiM) w Toruniu i SKOK: "W naszej uczelni, która mimo że jest bardzo młoda, jest wysoko notowana w rankingach, mają zajęcia bardzo dobrzy profesorzy i wykładowcy (...) Serdecznie dziękujemy - Bóg zapłać - tym, którzy pomagają, by studenci mogli studiować u nas nawet za darmo. Studiować i formować swoje osobowości. Dziękujemy m.in. SKOK-om Stefczyka oraz indywidualnym ofiarodawcom z Polski i z Polonii".
Rada uznała, że ukrytą reklamę zawierała też audycja "Rozmowy Niedokończone" z 12 maja. Program w całości poświęcony był toruńskiej uczelni. W trakcie audycji podano numer telefonu, pod którym można dowiedzieć się o kierunkach studiów. Padały w niej także stwierdzenia: "szkoła dla ludzi z pasją", "studia inżynierskie, a nie tylko licencjackie", "wykazanie się w cv pracą w zespole jest bardzo dobrze widziane wśród pracodawców", "uczelnia czołowa w Polsce, a także w świecie".
Z kolei 16 maja transmitowane było spotkanie ze słuchaczami Radia Maryja. W trakcie transmisji o. Tadeusz Rydzyk stwierdził m.in.: "Jest taka uczelnia, będzie dziesiąty rok istnieje, jest bardzo dobrze notowana w tak zwanych rankingach, najlepsza w regionie, bardzo wysoko, bardzo wysoko w Polsce już". Podczas spotkania wykorzystano wypowiedzi studentów uczelni do zachwalania szkoły i prowadzonych w niej zajęć.
Zgodnie z prawem nadawanie reklamy ukrytej jest zakazane. "W opisanych wyżej przykładach komunikatów niewątpliwy jest zamiar nadawcy osiągnięcia skutku reklamowego w interesie podmiotów autonomicznych wobec nadawcy - WSKSiM w Toruniu, Naszego Dziennika, SKOK. Używanie przez prowadzącego i gości sformułowań o zabarwieniu promocyjnym, jednoznacznie pozytywnie wartościującym, zachęcającym do zakupu lub udziału, zapraszającym, wyczerpuje znamiona przekazu o charakterze reklamowym" - uznała Krajowa Rada. Rada wzywała nadawcę do zaprzestania tej praktyki już wcześniej - w październiku 2010 roku.
Kara w wysokości 4 tys. zł stanowi 1,66 proc. górnej granicy możliwej kary finansowej. Nadawca powinien uiścić ją w ciągu dwóch tygodni na rachunek KRRiT. Nadawcy przysługuje odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Gospodarczego za pośrednictwem przewodniczącego KRRiT. 
PAP,kk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej