Nazwy papierosów znikną z paczek?

Zakończył się czteromiesięczny okres konsultacji społecznych w sprawie wprowadzenia zakazu wszelkiego brandingu na paczkach papierosów.

2012-08-10, 16:17

Nazwy papierosów znikną z paczek?
. Foto: sxc.hu

Posłuchaj

Korespondencja Grzegorza Drymera (IAR) z Londynu
+
Dodaj do playlisty

Teraz rząd Wielkiej Brytanii rozpatrzy wszystkie zgłoszone uwagi. Kiedy w kwietniu zapowiedziano plan wprowadzenia opakowań bez logo i nazwy papierosów, brytyjski minister zdrowia Andrew Lansley powiedział, że rząd nie zamierza współpracować w tej sprawie z przemysłem tytoniowym. Jak oświadczył, chce aby firmy tytoniowe straciły rynek brytyjski.

Najwyższa w UE akcyza, zakaz reklamy

W tym roku w supermarketach wprowadzono już zakaz wystawiania papierosów na półkach. Gabloty są obecnie zamknięte solidnymi drzwiczkami, albo żaluzją. Do 2015 roku ten system obejmie wszystkie punkty sprzedaży. Papierosy są też w Wielkiej Brytanii obłożone zakazem publicznej reklamy, sprzedaży w pobliżu szkół i najwyższą akcyzą w Europie. Lobby antynikotynowe uważa to ostatnie za politykę dwuznaczną, bo wpływy z akcyzy to ponad 1% PKB.
Ale opakowania bez brandingu rzeczywiście mocno uderzyłyby w firmy tytoniowe. Badania wskazują, że wobec zakazu reklamy, producenci zaczęli bardziej polegać na sile przyciągania opakowań. Dotychczas tylko Australia wprowadziła paczki bez nazwy, a za to z wielkimi ostrzeżeniami i graficznymi ilustracjami schorzeń.

Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>

IAR, gs

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej