Świętujemy Światowy Dzień Konsumenta
Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw. W Światowym Dniu Konsumenta eksperci wskazują jednak, że wciąż zbyt rzadko czytamy umowy i za często rezygnujemy z upominania się o to, co nam się należy.
2013-03-15, 08:51
Posłuchaj
Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów powiedziała, że Polacy wiedzą o swoich prawach coraz więcej, ale nie zawsze udaje im się je wyegzekwować. Choć wiele osób wie, że istnieje prawo do reklamacji, sprzedawcy często uniemożliwiają skorzystanie z tej możliwości. Agnieszka Majchrzak dodaje, że konsumenci wciąż nie wiedzą, że mają prawo kupić towar po cenie umieszczonej na półce, a nie tej, która wyświetliła się w kasie.
Najwięcej trudności mamy w sytuacjach, które wymagają specjalistycznej wiedzy ekonomicznej lub prawniczej. W takich sytuacjach warto skorzystać z pomocy rzeczników praw konsumentów.
Światowy Dzień Konsumenta jest obchodzony od 1983 roku i upamiętnia przemówienie amerykańskiego prezydenta Johna Kennedy'ego z 15 marca 1962 roku. Kennedy sformułował wówczas cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, bezpieczeństwa, wyboru oraz do reprezentacji.