Dworzec na własność
Do PKP SA należy obecnie 2,5 tys. dworców. Do bieżącej obsługi wykorzystywanych jest zaledwie 600. Projekt spółki „Dworzec na własność” zakłada sprzedaż zbędnych stacji.
2013-06-10, 17:17
Posłuchaj
Powodem powstania projektu są wysokie koszty utrzymania. W związku z tym PKP SA planuje zbycie na rzecz samorządów dworców zlokalizowanych głównie w mniejszych miastach. Do przekazania „od ręki” gotowych jest obecnie 250 dworców. W roku 2012 w ramach planu przekazano samorządom 58 stacji. PKP SA potrzebuje tylko tych dworców, które są niezbędne do obsługi ruchu międzyregionalnego. Resztę spółka planuje przekazać samorządom, sprzedać lub zlikwidować. Docelowo do samorządów lub na sprzedaż ma trafić około 800 dworców.
- W tym wypadku nie możemy mówić o czystej prywatyzacji. Mamy 2,5 tys. dworców, z czego 600 jest potrzebnych do obsługi ruchu regionalnego i międzyregionalnego. Ministerstwo Transportu zajmuje się ruchem międzyregionalnym i tymi dworcami chcemy się na pewno zajmować. Całą resztę oddajemy samorządom, które tego chcą i stać je na to. Można w tym wypadku powiedzieć o nacjonalizacji. Jeśli jest szansa sprzedać niepotrzebny dworzec, to musimy próbować, ponieważ jesteśmy spółką prawa handlowego i musimy zagospodarowywać nasz majątek jak najlepiej dla spółki – tłumaczył w PR24 dyrektor Jarosław Bator zarządzający zasobami nieruchomości PKP SA.
Likwidacji ma ulec około 1 tys. obiektów - nie tylko nieużywane od lat i zdewastowane dworce, ale także magazyny, warsztaty, składy, itp. Oferta Pionu Nieruchomości PKP SA „Dworzec na własność” skierowana jest do każdego, kto ma pomysł na wykorzystanie dworca np. w celach komercyjnych. Wśród wielu różnych zastosowań można wskazać przykłady zamiany zabudowy stacji np. na restaurację.
REKLAMA
- Samorząd jest najlepszym inwestorem. Może pozyskać środki z różnych źródeł, posiada lepszą wiedzę na temat tego, co przydałoby się w danej okolicy. Liczymy na współpracę z samorządami i myślę, że będzie się ona rozkręcała – podsumował Gość PR24 .
PR24
REKLAMA