Polskie firmy radzą sobie z kryzysem

Według badań Konfederacji Lewiatan otwarcie się na rynki zagraniczne i ostrożne korzystanie z kredytów sprawiły, że polskie małe i średnie przedsiębiorstwa obroniły się przed kryzysem.

2013-10-09, 14:33

Polskie firmy radzą sobie z kryzysem
Młodzi pracownicy nie boją się zmiany zatrudnienia. . Foto: Glow Images/East News

Jak podkreśla główna ekonomistka organizacji Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, firmy poradziły sobie z trudną sytuacją gospodarczą w pierwszej połowie roku, nie obniżając jakości swoich produktów i usług, a także nastawiając się na utrzymanie na rynku.

Pozytywne jest również to, że zmniejsza się liczba przedsiębiorstw, które budują swoją przewagę konkurencyjną na jak najniższej cenie. Więcej niż 40 procent firm stawiało na jakość - wskazuje doktor Starczewska-Krzysztoszek.

Specjalistka dodała, że przestały tak bardzo skupiać się tylko na Polskim rynku, a zaczęły zauważać też te zagraniczne i tam sprzedawać produkty. Chodzi między innymi o Chiny, Indie, Brazylię, Meksyk i Indonezję. Jest szansa, że będą to trwałe powiązania biznesowe - zaznaczyła ekonomistka. Dodała, że o ile w ubiegłym roku tylko 0,1 procent małych i średnich przedsiębiorstw sprzedawało swoje produkty na te rynki, to w tym roku było to już 2,4 procent. Może to wciąż niedużo ale skok jest ogromny - podkreśla Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Przedsiębiorstwa nie korzystają z kredytów tak ochoczo jak wcześniej. Prawie 64 procent firm mikro, 43 procent małych i blisko 29 procent średnich deklaruje, że nie korzysta z kredytów i pożyczek. Opierają finansowanie działalności przede wszystkim na środkach własnych.

REKLAMA

Wprawdzie w tym roku wzrosła liczba upadłości firm w stosunku do roku ubiegłego, ale sektor przedsiębiorstw utrzymał wysoką płynność finansową.

Badanie przeprowadzone zostało w okresie kwiecień-sierpień tego roku na losowej próbie 1500 małych i średnich przedsiębiorstw.

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej