Strefa Czystego Transportu w Warszawie. "Zaczniemy dostrzegać poprawę jakości powietrza"

- Samochód z silnikiem diesla klasy Euro 2 z ok. 2000 r. emituje 20-30 razy więcej zanieczyszczeń, niż samochód z silnikiem spełniającym normy Euro 6 [...]. To pokazuje, że zabranianie wjazdu do miasta najstarszym pojazdom ma sens - mówił w Polskim Radiu 24 Piotr Siergiej (Polski Alarm Smogowy).

2024-06-28, 20:05

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. "Zaczniemy dostrzegać poprawę jakości powietrza"
Auta z napędem diesla wyprodukowane przed 2005 rokiem i auta benzynowe sprzed 1997 roku od pierwszego lipca będą musiały omijać Strefę Czystego Transportu. Foto: ShutterstocK/ssuaphotos

Od pierwszego lipca do centrum Warszawy nie będą mogły wjechać stare i zanieczyszczające powietrze samochody. Od tego dnia będzie obowiązywać w centrum stolicy Strefa Czystego Transportu. 

Co do zasady auta z napędem diesla wyprodukowane przed 2005 rokiem i auta benzynowe sprzed 1997 roku od pierwszego lipca będą musiały omijać strefę. Jednak niektóre pojazdy będą wyłączone spod tych regulacji. Chodzi między innymi o autobusy szkolne, pojazdy zabytkowe, a także samochody, których właścicielami są seniorzy - osoby powyżej 70 roku życia. Celem Strefy Czystego Transportu jest poprawa jakości powietrza i eliminacja tlenków azotu.

Piotr Siergiej zwracał uwagę, że SCT nie będzie dużym obszarem, to ok. 7 proc. powierzchni miasta. - Miasto szacuje liczbę pojazdów niespełniających warunków, które występują w Strefie Czystego Transportu, na mniej więcej 3 proc. To nie jest dużo, ale mimo tego, te stare samochody emitują bardzo dużo zanieczyszczeń, w porównaniu z nowymi. Wyeliminowanie stosunkowo niewielkiej grupy samochodów z ulic stolicy, doprowadzi do tego, że jakość powietrza zmieni się nie o 3 proc., ale dużo bardziej, miasto szacuje, że ta poprawa wyniesie nawet kilkanaście procent - zaznaczył.

- Cieszymy, że Strefa Czystego Transportu już się pojawiła, jest niewielka, są różnego rodzaju wyłączenia ze strefy, ale wpływ na jakość powietrza w tych "kanionach ulicznych", które jako Polski Alarm Smogowy mierzyliśmy, na pewno będzie, będzie spadek stężeń tlenku azotu czy pyłów zawieszonych. Oczekiwałbym od Rady Miasta pewnego rozszerzenia rozmiaru tej strefy w przyszłości, pamiętajmy także, że za dwa lata od wejścia w życie Strefy, regulacje staną się ostrzejsze - mówił gość audycji. - Zamysł jest taki, żeby oswajać obywateli z tym, że strefa już istnieje, zaczniemy stopniowo dostrzegać poprawę jakości powietrza, to stopniowo nas "wyedukuje" - dodał Piotr Siergiej.

REKLAMA

Posłuchaj

Piotr Siergiej o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu w Warszawie (Zmiana klimatu) 23:17
+
Dodaj do playlisty

Przestrzeganiem wjazdu do strefy będzie się zajmować policja i straż miejska. Planowane są regularne kontrole, a także montaż przenośnych kamer wykrywających dane pojazdu. Za wjazd do Strefy Czystego Transportu samochodem niespełniającym norm grozi mandat w wysokości 500 złotych.

Czytaj również:

Więcej w nagraniu.

* * *

Audycja: Zmiana klimatu

REKLAMA

Prowadzi: Marta Hoppe

Gość: Piotr Siergiej, Polski Alarm Smogowy

Data emisji: 28.06.2024

Godzina emisji: 19.06

REKLAMA

PR24/ka

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej