Fenomen kilimu. Ponadczasowa część polskiej kultury

- Kilim był tkaniną użytkową, więc te najstarsze z nich zużyły się. Służyły do dekoracji wnętrz, na ściany i podłogi, przykrywano nimi ławy i łóżka, były stosowane jako podkładki pod lampy i telefony. Nawet siodła na koniec wykonywano w tej technice - mówiła w Polskim Radiu 24 kuratorka wystawy "Fenomen polskiego kilimu" w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi Monika Kowalczyk. 

2024-09-05, 14:05

Fenomen kilimu. Ponadczasowa część polskiej kultury
Wystawa "Fenomen Polskiego Kilimu" w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi . Foto: Marian Zubrzycki/PAP

Kilimy zajmują szczególne miejsce w polskiej tradycji. Kiedyś znajdowały się niemal w każdym domu – w chłopskiej chacie, szlacheckim dworku, domu z okresu XX-lecia międzywojennego i mieszkaniu z czasów PRL. Pełniły funkcję zarówno użytkową – służyły jako okrycie i ocieplały wnętrza, jak i dekoracyjną – jako ozdoba skrzyń, ław i innych sprzętów, dekoracja ściany czy podłogi. Obecnie przeżywają renesans i coraz częściej wykorzystywane są jako element aranżacji modnie zaprojektowanych wnętrz.

Mit

Kilim ma wschodnie pochodzenie, ale w Polsce bardzo dobrze się przyjął. - Na początku XX wieku sami artyści nazwali kilim jako najbardziej polską tkaninę. I tak zrodził się mit. Kilim stał się ważną, ponadczasową częścią polskiej kultury. ludowej oraz dworsko-szlacheckiej. Stał się waznym elementem narodowej tożsamości. Służył do kreowania narodowego styly w XX-leciu międzywojennym, w rękach artystów stal się narzędziem propagandowym - powiedziała Monika Kowalczyk.     


Posłuchaj

Monika Kowalczyk o fenomenie polskiego kilimu (Przestzreń, design, architektura) 23:37
+
Dodaj do playlisty

 

- Był tkaniną użytkową, więc najstarsze kilimy zużyły się. Służyły do dekoracji wnętrz, na ściany i podłogi, przykrywano nimi ławy i łóżka, były stosowane jako podkładki pod lampy i telefony. Nawet siodła na koniec wykonywano w tej technice - tłumaczyła.  

REKLAMA

Wystawa

Wystawa "Fenomen polskiego kilimu" w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi przedstawia najciekawsze przykłady polskiego kilimkarstwa z XX i XXI wieku, od dzieł prekursorów Kazimierza Brzozowskiego, Władysława Skoczylasa, Edwarda Trojanowskiego, Bogdana Tretera, Romana Orszulskiego, Wandy Kosseckiej, Eleonory Plutyńskiej, po współczesne realizacje: kilimy duetu Kosmos Project czy Splotu. Łącznie zobaczymy blisko 90 kilimów i projektów z przeszło stu lat ich wytwarzania w Polsce pochodzących z bogatej kolekcji muzeum oraz kolekcji prywatnej historyka sztuki prof. Piotra Korduby.

***

Audycja: Przestrzeń, design, architektura
Prowadzący: Błażej Prośniewski
Goście: Monika Kowalczyk (kuratorka wystawy "Fenomen polskiego kilimu")
Data emisji: 4.09.2024
Godzina emisji: 22.06

PR24

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej