Wyzwania dla krajowej branży designu i wzornictwa
- Przygotowując raport o sytuacji polskiego wzornictwa, zależało nam, aby pokazać jakie są realia i wymagania wobec tej branży - powiedziała w Polskim Radiu 24 Monika Głowacka, zastępczyni dyrektorki Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych, który opracował raport "Zaprojektować polski design".
2025-06-11, 23:00
Na razie tylko 22 procent firm z branży polskiego designu ocenia, że może liczyć na wsparcie ze strony instytucji publicznych. Brakuje instytucjonalnego promowania polskiej branży wzorniczej, co powinno być częścią budowania pozytywnego wizerunku Polski na świecie. Problemem jest także zalew polskiego rynku, złej jakości, tanimi produktami z Azji. Naszym producentom często brakuje środków, na zamawiane oryginalnych, polskich projektów. A to jest niezbędne, aby rywalizować z takimi państwami Europy, słynnymi z designu jak: Włochy, Dania i Szwecja, które kładą ogromny nacisk na formę swoich produktów eksportowych.
Posłuchaj
Wiele zależy od samego podejścia producentów do samej formy sprzedawanych przez nich towarów, co wymaga używania określonych, dobrych jakościowo materiałów oraz zamawiania w polskich pracowniach designu oryginalnych wzorów. Często też nie doceniają znaczenia wzornictwa przemysłowego, dla rynkowej rywalizacji w kraju i zagranicą.
Raport "Zaprojektować polski design" opracowano na podstawie ponad 300 ankiet, wysłanych do wiodących firm z branży wzorniczej. Przedstawia strategię niezbędnych działań, które mogą poprawić sytuację polskiej branży wzornictwa przemysłowego.
REKLAMA
***
Audycja: Przestrzeń, design, architektura
Prowadzący: Błażej Prośniewski
Gość: Monika Głowacka, zastępczyni dyrektorki Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych, który opracował raport "Zaprojektować polski design".
Data emisji: 11.06.2025
Godzina: 22.06
Źródło: Polskie Radio 24/sw
REKLAMA