Czy Nord Stream 1 zablokuje rozwój polskich portów?
Rozwój portów w Szczecinie i Świnoujściu może zostać wstrzymany przez rurociąg Nord Stream 1 i budowany Nord Stream 2. Położenie rurociągów uniemożliwi zawijanie do tych portów statków o większym tonażu.
2017-10-03, 07:09
Wyższy Sąd Administracyjny w Hamburgu utrzymał w mocy wyrok niższej instancji, która odrzuciła skargę Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) ws. rurociągu Nord Stream 1. Zarząd domaga się, by na skrzyżowaniu gazociągu z północnym szlakiem żeglugowym, prowadzącym do portu w Świnoujściu, rurociąg był bardziej zagłębiony.
Chodziło o głębsze wkopanie istniejącego już gazociągu Nord Stream 1, który – zdaniem zarządu portów w Szczecinie i Świnoujściu – może utrudnić rozwój portów w najbliższych latach. Jak każdy port, a w tym także i porty polskie, które dynamicznie rozwijają się na Morzu Bałtyckim, potrzebują nowych zleceń, nowych statków, które będą przybijały do portów, oczywiście w większej masie i w większym tonażu.
Statki, które wpływają do polskich portów, mogą mieć maksymalne zanurzenie do 13,5 m. Większe zanurzenie, około 15 m, może już kolidować z istniejącym gazociągiem Nord Stream 1. A na horyzoncie jest Nord Stream 2, który jeśli będzie budowany, zostanie poprowadzony na tym odcinku wzdłuż Nord Stream1. Pytanie tylko, czy rząd który powstanie po wyborach w Niemczech będzie chciał kontynuacji projektu Nord Stream 2.
Więcej w audycji o godz. 20:06
Gość PR24: Piotr Stępiński - BiznesAlert.pl
____________________