Kompetencje cyfrowe uczniów i nauczycieli

Dzisiejsze nastolatki dorastają w epoce Internetu i nowych technologii. Dla nich dostęp do globalnej sieci jest czymś naturalnym.

2013-12-16, 16:07

Kompetencje cyfrowe uczniów i nauczycieli
. Foto: flickr/Kirsty Andrews

Posłuchaj

16.12.13 dr hab. Małgorzata Kisilowska i Ewa Krupa
+
Dodaj do playlisty

Młodzież wykorzystuje Internet głównie dla rozrywki. Młodzi ludzie bardzo chętnie korzystają z portali społecznościowych. Sprawia to, ze Internet w mniejszym stopniu wykorzystywany jest w celach naukowych. Takie wnioski płyną z badania „Kompetencje Cyfrowe Młodzieży w Polsce”, które zrealizował Ośrodek Badania Opinii Publicznej TNS Polska.

- Wyniki badań pokazują, że nie jest idealnie. Obraz, który się wyłonił, jest niejednoznaczny. Coraz więcej osób wykorzystuje nowe technologie, ale umiejętności koniecznych do ich obsługi nie nabywamy wraz z narodzinami. Choć dzieci dorastają w otoczeniu techniki, musza pracować nad ich wykorzystywaniem. W przeciwnym razie ludzie będą z korzystać z technologii tylko w sposób bierny - Ewa Krupa, dyrektor Fundacji Orange.

Nauczyciele korzystają z Internetu równie często, co uczniowie.

- Badania pokazują, że nauczyciele i bibliotekarze prawie każdego dnia wykorzystują nowe technologie w swojej pracy. Jednak zbyt rzadko zlecają uczniom korzystanie z Internetu przy odrabianiu lekcji czy nauce do sprawdzianu. Młodzież w ten sposób uczy się oceny źródeł i wykorzystywaniu Internetu nie tylko w celach rozrywkowych - dr hab. Małgorzata Kisilowska z Instytutu Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych.

Zapraszamy do odsłuchania audycji!

PR24/MP

Polecane

Wróć do strony głównej