Konsumenci to my wszyscy. Światowy dzień praw konsumenta
Światowy Dzień Praw Konsumenta to święto przypadające corocznie 15 marca. W 1962 roku ówczesny prezydent USA, John. F. Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumenta, a z jego ust padło słynne stwierdzenie: Konsumenci to my wszyscy. Czy ustalone wtedy zasady mają swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości i czy są przestrzegane w Polsce ? Jakie są nasze prawa i co zrobić jeśli czujemy, że zostały one naruszone? Gośćmi PR24 byli Agnieszka Majchrzak i Artur Kosim.
2013-03-15, 17:00
Posłuchaj
- Jeżeli chcemy coś zareklamować, a nie wiemy czy mamy do tego podstawy to istnieje tzw. tabela frankfurcka – przedstawia to, czego możemy się domagać w reklamacji. Co prawda nie jest to dokument zobowiązujący, ale bardzo często respektowany przez sądy.
- Bardzo często konsumenci nie są informowani o możliwości odstąpienia od umowy. Sprawa jest trudna, jeśli nie wiemy dokładnie, z kim podpisaliśmy umowę. Pamiętajmy o tym, że uczciwy przedsiębiorca nie ma powodu do ukrywania swoich danych. Jeśli chodzi o umowy sporządzane na odległość to chroni nas prawo, które pozwala na odstąpienie od zakupu bez wskazania powodu w ciągu 10 dni.
- W wypadku reklamacji wyjazdów wakacyjnych - wszystkie warunki muszą być zapisane w umowie. Jeżeli wyjazd różni się od zapisanego w umowie, na przykład standardem hotelu, musimy zgłosić to od razu na miejscu. Po powrocie do domu mamy 30 dni na reklamację wycieczki. Jeżeli po 30 dniach nie otrzymamy odpowiedzi, możemy uznać, że nasze zażalenie zostało rozpatrzone pozytywnie.
PJ
REKLAMA
REKLAMA