95 lat Polskiej Agencji Prasowej

W czasach dwudziestolecia międzywojennego polski system medialny kształtował się po 123 latach zaborów. Jednym z pierwszych tworów była Polska Agencja Telegraficzna, która po II Wojnie Światowej przekształciła się w Polską Agencję Prasową.

2013-12-02, 14:32

95 lat Polskiej Agencji Prasowej
zdjęcie ilustracyjne. Foto: flickr/@EffStopp

Posłuchaj

02.12.13 Lidia Sobańska o 95-leciu Polskiej Agencji Prasowej
+
Dodaj do playlisty

Trudno wyobrazić sobie polski rynek medialny bez Polskiej Agencji Prasowej, która już od początku swojego istnienia pełniła bardzo ważną rolę.

- 18 października 1918 roku przy Radzie Regencyjnej powstała dwuosobowa komórka prasowa, która stanowiła zalążek Polskiej Agencji Telegraficznej. Dwa tygodnie później grupa polskich dziennikarzy przejęła biura Austriackiej Agencji Prasowej w Galicji, tworząc Polską Agencję Telegraficzną. 5 grudnia PAT została podporządkowywana Prezydium Rady Ministrów, jako urzędowa agencja informacyjna Rzeczpospolitej – wyjaśniła w PR24 Lidia Sobańska, zastępca prezesa Polskiej Agencji Prasowej.

Polska Agencja Prasowa przez lata swojego istnienia była unowocześniana. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu przekaz informacji nie była tak prosty, jak w dobie Internetu.

- W pierwszej połowie XX wieku agencja funkcjonowała zupełnie inaczej – wtedy przekaz informacji był wyzwaniem. Nie było ani Internetu, ani telefonii komórkowej – dodał Gość PR24.

Polska Agencja Prasowa jest największą agencją informacyjną w kraju. Swoją pozycję zawdzięcza przede wszystkim długoletniej tradycji.

- Agencja w trudnych czasach II Wojny Światowej i Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej zawsze starała jak najlepiej wywiązywać się ze swoich zadań. Musieliśmy dostosować się do panujących warunków – podsumowała Sobańska.

Zapraszamy do odsłuchania audycji, w której Przemysław Pawełek wraz z Lidią Sobańską odkrywał tajemnice Polskiej Agencji Prasowej!

PR24/Mateusz Patoła

Polecane

Wróć do strony głównej