95 lat Polskiej Agencji Prasowej
W czasach dwudziestolecia międzywojennego polski system medialny kształtował się po 123 latach zaborów. Jednym z pierwszych tworów była Polska Agencja Telegraficzna, która po II Wojnie Światowej przekształciła się w Polską Agencję Prasową.
2013-12-02, 14:32
Posłuchaj
Trudno wyobrazić sobie polski rynek medialny bez Polskiej Agencji Prasowej, która już od początku swojego istnienia pełniła bardzo ważną rolę.
- 18 października 1918 roku przy Radzie Regencyjnej powstała dwuosobowa komórka prasowa, która stanowiła zalążek Polskiej Agencji Telegraficznej. Dwa tygodnie później grupa polskich dziennikarzy przejęła biura Austriackiej Agencji Prasowej w Galicji, tworząc Polską Agencję Telegraficzną. 5 grudnia PAT została podporządkowywana Prezydium Rady Ministrów, jako urzędowa agencja informacyjna Rzeczpospolitej – wyjaśniła w PR24 Lidia Sobańska, zastępca prezesa Polskiej Agencji Prasowej.
Polska Agencja Prasowa przez lata swojego istnienia była unowocześniana. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu przekaz informacji nie była tak prosty, jak w dobie Internetu.
- W pierwszej połowie XX wieku agencja funkcjonowała zupełnie inaczej – wtedy przekaz informacji był wyzwaniem. Nie było ani Internetu, ani telefonii komórkowej – dodał Gość PR24.
Polska Agencja Prasowa jest największą agencją informacyjną w kraju. Swoją pozycję zawdzięcza przede wszystkim długoletniej tradycji.
- Agencja w trudnych czasach II Wojny Światowej i Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej zawsze starała jak najlepiej wywiązywać się ze swoich zadań. Musieliśmy dostosować się do panujących warunków – podsumowała Sobańska.
Zapraszamy do odsłuchania audycji, w której Przemysław Pawełek wraz z Lidią Sobańską odkrywał tajemnice Polskiej Agencji Prasowej!
PR24/Mateusz Patoła