Nowe zasady recyklingu samochodów
Zniesienie opłaty recyklingowej w wysokości 500 zł płaconej przy sprowadzaniu samochodu z zagranicy zakłada projekt nowelizacji dot. recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Sejmowa komisja środowiska przyjęła sprawozdanie ws. tego projektu. Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego komentował w Polskim Radiu 24 nowe przepisy.
2015-05-30, 16:57
Posłuchaj
Mają one wdrażać do polskiego prawa unijną dyrektywę ws. pojazdów wycofanych z eksploatacji. W październiku 2014 roku Polska została pozwana przez Komisję Europejską do Trybunału Sprawiedliwości w związku z niekorzystnymi przepisami. Pozew spowodował przygotowanie nowych przepisów.
– Ta dyrektywa weszła w życiu już kilkanaście lat temu. Natomiast ustawa, którą właśnie przyjął polski Sejm, przygotowywana jest od pięciu lat. Komisja Europejska zwróciła uwagę na to, że niezgodnie z prawem pobierana jest 500 złotowa opłata w przypadku pojazdu, który już gdzieś kiedyś w Europie był zarejestrowany. Niestety, ta dyrektywa wrakowa nie jest zbyt pozytywnie oceniana przez kraje, które już ją zaimplementowały. Nie jest to więc krok w dobrą stronę – powiedział gość Polskiego Radia 24.
Nowe przepisy nakładają również na dilerów samochodowych i właścicieli komisów stworzenie sieci zbierania zużytych aut. Każdy producent i importer, który rocznie na rynek wprowadza ponad 1000 samochodów, zwłaszcza nowych, musi zapewnić funkcjonowanie co najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania zużytych pojazdów w każdym województwie.
– Fizycznie te samochody muszą ulec rozbiórce. Lepiej żeby działo się to legalnie – przyznał Jakub Faryś.
REKLAMA
W Magazynie Motoryzacyjnym Polskiego Radia 24 była również mowa o warszawskim pikniku edukacyjnym dla dzieci „Bezpieczeństwo od małego”.
Gospodarzem audycji był Mariusz Gzyl.
Polskie Radio 24/dds
REKLAMA