Matematyka trudna nie tylko dla uczniów
Matematyka uważana jest przez uczniów za jeden z najbardziej wymagających przedmiotów szkolnych. Z analiz Instytutu Badań Edukacyjnych wynika, że problemy z przekazywaniem wiedzy matematycznej ma także część nauczycieli. – Połowa z nich spełnia nasze wymagania, a połowa niestety ma pewne braki – mówił w Polskim Radiu 24 Marcin Karpiński, lider pracowni matematyki IBE.
2015-09-30, 14:57
Posłuchaj
Jak podkreślał gość Polskiego Radia 24 nauczyciele przywiązują w swojej pracy zbyt dużą wagę do nauczania narzędzi matematycznych. – Chodzi o przekazywanie wiedzy o wzorach, regułach i sposobach rozwiązywania konkretnych zadań. Tymczasem, zapomina się często o najważniejszym, czyli o kształtowaniu rozumowania matematycznego – mówił Marcin Karpiński.
Ekspert wskazywał w Polskim Radiu 24, że do rzadkości nie należą sytuacje, w których uczniowi narzucane są „dobre rozwiązania”. – Nauczyciel usilnie stara się przekazać „jeden, poprawny sposób” rozwiązania problemu matematycznego. Tymczasem, dróg dojścia do wyniku końcowego może być więcej – tłumaczył lider pracowni matematyki IBE.
– Aż 93 proc. nauczycieli najchętniej akceptuje rozwiązania typowe, takie, których uczy się w szkole. Równie poprawne metody, opierające się jednak na innych metodach, aprobuje niespełna 50 proc. nauczycieli – dodał Marcin Karpiński.
Gość Polskiego Radia 24 zauważył przy tym, że pomimo pewnych wad systemu nauczania, ogólne wyniki uczniów z matematyki są coraz lepsze. – Zwiększa liczba najlepszych uczniów, rozwiązujących złożone problemy matematyczne, a jednocześnie zmniejsza się odsetek bardzo słabych uczniów – mówił ekspert.
REKLAMA
Instytut Badań Edukacyjnych jest placówką badawczą, funkcjonującą pod nadzorem Ministra Edukacji Narodowej.
Więcej w całej rozmowie.
Polskie Radio 24/mp/mr
REKLAMA