Matematyka trudna nie tylko dla uczniów

Matematyka uważana jest przez uczniów za jeden z najbardziej wymagających przedmiotów szkolnych. Z analiz Instytutu Badań Edukacyjnych wynika, że problemy z przekazywaniem wiedzy matematycznej ma także część nauczycieli. – Połowa z nich spełnia nasze wymagania, a połowa niestety ma pewne braki – mówił w Polskim Radiu 24 Marcin Karpiński, lider pracowni matematyki IBE.

2015-09-30, 14:57

Matematyka trudna nie tylko dla uczniów
Według statystyk ponad 90 proc. nauczycieli nie akceptuje innych niż polecane metod rozwiązywania konkretnych zadań.Foto: flickr/nicolee_camacho

Posłuchaj

30.09.15 Marcin Karpiński: „Zapomina się często o najważniejszym, czyli o kształtowaniu rozumowania matematycznego”.
+
Dodaj do playlisty

Jak podkreślał gość Polskiego Radia 24 nauczyciele przywiązują w swojej pracy zbyt dużą wagę do nauczania narzędzi matematycznych. – Chodzi o przekazywanie wiedzy o wzorach, regułach i sposobach rozwiązywania konkretnych zadań. Tymczasem, zapomina się często o najważniejszym, czyli o kształtowaniu rozumowania matematycznego – mówił Marcin Karpiński.

Ekspert wskazywał w Polskim Radiu 24, że do rzadkości nie należą sytuacje, w których uczniowi narzucane są „dobre rozwiązania”. – Nauczyciel usilnie stara się przekazać „jeden, poprawny sposób” rozwiązania problemu matematycznego. Tymczasem, dróg dojścia do wyniku końcowego może być więcej – tłumaczył lider pracowni matematyki IBE.

Aż 93 proc. nauczycieli najchętniej akceptuje rozwiązania  typowe, takie, których uczy się w szkole. Równie poprawne metody, opierające się jednak na innych metodach, aprobuje niespełna 50 proc. nauczycieli – dodał Marcin Karpiński.

Gość Polskiego Radia 24 zauważył przy tym, że pomimo pewnych wad systemu nauczania, ogólne wyniki uczniów z matematyki są coraz lepsze. – Zwiększa liczba najlepszych uczniów, rozwiązujących złożone problemy matematyczne, a jednocześnie zmniejsza się odsetek bardzo słabych uczniów – mówił ekspert.

REKLAMA

Instytut Badań Edukacyjnych jest placówką badawczą, funkcjonującą pod nadzorem Ministra Edukacji Narodowej. 

Więcej w całej rozmowie.

Polskie Radio 24/mp/mr

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej