Kłopoty polskich przewoźników

Niemieckie przepisy o płacy minimalnej uderzają w polskich przewoźników. Rodzimi przedsiębiorcy podkreślają, że konieczność podwyższenia wynagrodzenia kierowcom pracującym za zachodnią granicą zwiększy koszty działalności nawet o 20 procent.

2015-01-24, 11:05

Kłopoty polskich przewoźników
W zestawieniu krajów europejskich Polska dysponuje drugą co do wielkości flotą samochodów ciężarowych. Dotychczas byliśmy poważnym graczem w branży. Foto: flickr/Scania Group

Posłuchaj

24.01.15 Maciej Wroński: „Realne wynagrodzenie polskiego kierowcy już teraz wynosi co najmniej 8,3 euro (…)”
+
Dodaj do playlisty

W Niemczech od 1 stycznia 2015 roku obowiązuje ustawa o płacy minimalnej. Zgodnie z nowymi przepisami, wynagrodzenie za godzinę pracy wynosi tam co najmniej 8,5 euro. Taka stawka obowiązuje nie tylko obywateli niemieckich, lecz także pracowników z innych państw.

Jak wskazywał w Polskim Radiu 24 Maciej Wroński, przewodniczący Organizacji Pracodawców Transport i Logistyka Polska, realne wynagrodzenie polskiego kierowcy, przejeżdżającego tranzytem przez Niemcy, już teraz wynosi co najmniej 8,3 euro/godzinę.

– Polski kierowca, zgodnie z obowiązującym nad Wisłą prawem, otrzymuje należności za podróż służbową – minimum 49 euro za dobę. Średni czas pracy kierowcy w ciągu dnia to 8 godzin, co daje stawkę 6 euro/godzinę. Do tej kwoty należy dodać jeszcze co najmniej 2,3 euro, czyli tyle, ile wynosi płaca minimalna w Polsce – mówił gość PR24.

Macieja
Macieja Wrońskiego; foto: PR24/MR

Zgodnie z obliczeniami Macieja Wrońskiego, po podwyższeniu wynagrodzenia zasadniczego z 2,3 euro do 8,5 za godzinę pracy, realna stawka kierowcy poruszającego się po niemieckich drogach wyniesie ok. 14,5 euro.

REKLAMA

Rząd Ewy Kopacz podjął działania zmierzające do rozwiązania problemów polskich przewoźników. W przyszłym tygodniu w Berlinie ze swoimi odpowiednikami mają rozmawiać minister pracy i polityki społecznej Władysław Kosiniak-Kamysz, a także minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak.

Wątpliwości co do zasadności stosowania przepisów o płacy minimalnej do transportu i tranzytu na terenie Niemiec ma nie tylko Polska. Przeciwko tym zmianom protestuje również 12 innych państw Unii Europejskiej. Sprawą zgodności niemieckich uregulowań z unijnym prawem zajmuje się również Komisja Europejska.

Polskie Radio 24/mp

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej