„Promocje przedświąteczne nie uprawniają do odbierania praw konsumenckich”

Jak wyglądają zwroty towarów w wypadku zakupów stacjonarnych i online? Na jakie zapisy umów i gwarancji uważać? Na te pytania starał się odpowiedzieć gość audycji Pogotowie Konsumenckie Andrzej Bućko, wiceprezes Federacji Konsumentów.

2016-12-15, 22:00

„Promocje przedświąteczne nie uprawniają do odbierania praw konsumenckich”
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: flickr/Alex Holyoake

Posłuchaj

16.12.2016 Andrzej Bućko pamiętajmy, że sprzedawca jest biznesmanem i na promocjach zarabia
+
Dodaj do playlisty

Gość Polskiego Radia 24 apelował o „kupowanie z głową”. - Powinniśmy dokonywać przemyślanych zakupów. Od lat psychologowie mówią, że do sklepu spożywczego nie należy chodzić głodnym – mówił Andrzej Bućko.

Jak podkreślał Bućko, powinniśmy pamiętać, że sklep nie ma obowiązku przyjąć zwracanego bez powodu towaru. - Konsument powinien wiedzieć, że zwrot towaru niewadliwego w sklepie stacjonarnym jest możliwy o tyle, o ile sprzedawca się zgodzi. Sprzedawca ma prawo zastrzec, że zwrotów nie przyjmuje, ale nie ma prawa nie przyjąć reklamacji – powiedział Bućko. Andrzej Bućko zaznaczył jednak, że zwrotowi nie podlegają w ogóle towary spersonalizowane, produkty hermetycznie pakowane oraz programy komputerowe.

Zwroty wyglądają inaczej, jeśli chodzi o zakupy online, gdzie w większości przypadków możemy zwrócić zakupioną rzecz. – Zasada jest taka, że mamy 14 dni na odstąpienie od umowy, liczone od momentu dostarczenia nam zakupu. Potem musimy rzecz na własny koszt odesłać, a sprzedawca zwraca nam kwotę, którą zapłaciliśmy za rzecz i kwotę za najtańszy sposób przesłania – mówił gość Polskiego Radia 24.

Sprzedawcy nie powinni obciążać klienta kosztami nieuznanej reklamacji. – Przedsiębiorcy nie do końca mają tytuł do tego, by obciążać konsumentów. W gwarancjach jest bardzo dużo zapisów, które nakładają obowiązek zapłaty za przyjazd serwisantów w przypadku nieuzasadnionej reklamacji. Trzeba na takie zapisy uważać i nie przyjmować ich – przestrzegał Andrzej Bućko.

REKLAMA

Więcej w całej rozmowie. W programie też raport Dominika Olęckiego o terminowym dostarczaniu przesyłek.

Gospodarzem programu był Błażej Prośniewski.

Polskie Radio 24/kk

Pogotowie Konsumenckie w Polskim Radiu 24 - wszystkie audycje

REKLAMA

_____________________

Data emisji: 15.12.2016

Godzina emisji: 21.33


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej