Nowe metody dezinformacji stosowane przez Rosjan w sieci

W polskim internecie pełno jest fałszywych treści  - wynika z raportu na temat propagandy w sieci, opublikowanego przez Centrum Analiz Propagandy i Dezinformacji. Za większość tego typu działań odpowiadają Rosjanie. O problemie mówiła Marta Kowalska z Centrum Analiz Propagandy i Dezinformacji.

2018-08-15, 22:00

Nowe metody dezinformacji stosowane przez Rosjan w sieci
Facebook jest głównym źródłem dezinformacji w polskiej sieci.Foto: shutterstock/pj

Posłuchaj

15.08.18 Spojrzenie na Wschód: Nowe metody dezinformacji stosowane przez Rosjan w sieci
+
Dodaj do playlisty

Nawet co trzeci wpis na polskim Twitterze dotyczący polityki wysyłają boty. Jednak to Facebook jest głównym źródłem dezinformacji w polskiej sieci. Jak wynika z badania, tylko 2 proc. młodych osób korzysta w Polsce z Twittera.

- Bazujemy na amerykańskich i brytyjskich badaniach. Okazuje się, że przyzwyczajenia młodych ludzi w tych krajach są nieco inne niż w Polsce. W naszym kraju to Facebook wciąż jest głównym medium, z którego korzystają młodzi ludzie. W krajach zachodnich ludzie odchodzą od tej sieci społecznościowej na rzecz innych. Warto podkreślić, że Twitter, będący główną siecią społecznościową wykorzystywaną przez polityków, dziennikarzy i ekspertów, jest zupełnie niepopularny wśród młodych ludzi. Tylko 2 proc. młodych korzysta z Twittera - komentowała Marta Kowalska.

Analiza rosyjskich narracji w sieci, dotyczących Polski, pokazała, że w dużej mierze dezinformacja opiera się na rusofobii polskiego społeczeństwa (ze szczególnym naciskiem na rusofobię polskich władz) i budowaniu poczucia zagrożenia związanego z bezpieczeństwem naszego kraju.

-  Głównym celem rosyjskiej dezinformacji kierowanej do młodych ludzi jest powodowanie chaosu informacyjnego. Chodzi o to, żeby młodzi ludzie nie byli pewni żadnej informacji, która do nich dociera. W związku z tym, młodzi ludzie mają problem z odróżnieniem informacji prawdziwych i nieprawdziwych. Problem fake newsów w Polsce jest dosyć duży i mówi się o nim od kilku lat. To wynika z tego, że nie zwracaliśmy do tej pory szczególnej uwagi na konkretne grupy docelowe i nie kierowaliśmy do nich naszego przekazu - komentowała Marta Kowalska.

REKLAMA

Więcej w całej audycji.

Spojrzenie na Wschód prowadził Piotr Pogorzelski.

PJ/capd.pl

___________________

REKLAMA

Data emisji: 15.08.18

Godzina emisji: 21:37 

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej