Donald Tusk krytykuje CPK. Marcin Horała: chyba nikt nie ma złudzeń, za czyim interesem się opowiada

- Projekt CPK spotyka się z przychylnością i zainteresowaniem na całym świecie, ale są dwa podmioty przeciwne - Niemcy i Rosja. Swojego czasu portal "Sputnik" co kilka dni atakował CPK. Byłem w stanie przypisać do każdej wypowiedzi posła opozycji artykuł ze "Sputnika" ze stosownymi tezami. Niemcy są przeciwne CPK z przyczyn gospodarczych, Rosjanie z powodów oczywistych, wielowymiarowych - mówił w Polskim Radiu 24 Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

2023-04-04, 08:10

Donald Tusk krytykuje CPK. Marcin Horała: chyba nikt nie ma złudzeń, za czyim interesem się opowiada
Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała. Foto: PR24/AK

Lider PO Donald Tusk obiecał, że po dojściu Platformy Obywatelskiej do władzy projekt CPK zostanie "uczłowieczony", ale wcześniej trzeba być "zdeterminowanym" i głośno protestować, by nie doszło do "nieodwracalnych" szkód. "Wszędzie spotykamy miejscowości sterroryzowane przez władze projektem CPK, który jak na razie oznacza setki milionów złotych wyrzucone na wynagrodzenie i jakieś studyjne fanaberie. Ja się nie dziwię panu [Marcinowi - przyp. red.] Horale, że uwielbia ten projekt - stwierdził Tusk w Bytomiu, uderzając w pełnomocnika rządu ds. CPK.

Jednak gość Polskiego Radia 24 przypomniał, że przy każdej większej inwestycji mają miejsce protesty. - Były również przy budowie autostrad i dróg ekspresowych. Niezwykle ważne są konsultacje społeczne. W procesie inwestycyjnym CPK są nawet nadmiarowe, są jednak niezbędne, aby wypracować najlepsze rozwiązania. Musimy solidnie przepracować ten czas i wybrać rozwiązanie optymalne - powiedział Marcin Horała.      

Dochodzi do tego kwestia odszkodowań. - Budzą najwięcej emocji. Jednak warunki oferowane przez CPK są najlepsze w historii. Istnieje program dobrowolnych nabyć, oferujemy kwoty dużo wyższe od rynkowej wartości. Wzrasta majątek tych, którzy sprzedają nieruchomości pod CPK. Będą w stanie kupić sobie taką samą nieruchomość na rynku i jeszcze zostanie im pieniędzy - tłumaczył pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.  

Kłamstwa ws. CPK

Zdaniem Marcina Horały mówienie o poszkodowanych przez wywłaszczenia CPK jest kłamstwem. - Nie było żadnych wywłaszczeń. Wszystkie grunty zostały nabyte w dobrowolnych negocjacjach, w drodze umowy kupna. Druga strona nie musi do niej przystępować, jeśli nie odpowiadają jej warunki. Nie wątpię, że Donald Tusk będzie starał się zaszkodzić tej niezwykle prorozwojowej dla Polski inwestycji. CPK podnosi Polskę w obszarze transportu na poziom państwa wysoce rozwiniętego. Ten program odpowiada na pytanie, czego Polsce brakuje, żeby infrastruktura transportowa była tu na takim poziomie jak w Japonii, Niemczech czy we Francji. To oznacza, że Polska będzie konkurować z Niemcami. Koncepcja Mitteleuropy, że Niemcy mają być centralą, dostarczycielem dóbr i usług najwyższego rzędu dla Europy Środkowej, zostanie przekreślona. To Polska stanie się centrum. Interes polski czy niemiecki? Chyba nikt nie ma w Polsce złudzeń, za czyim interesem opowiada się Donald Tusk - stwierdził wiceminister infrastruktury.  

REKLAMA

Projekt CPK spotyka się z przychylnością i zainteresowaniem na całym świecie, ale są dwa podmioty przeciwne - Niemcy i Rosja. Swojego czasu portal "Sputnik" co kilka dni atakował CPK. Byłem w stanie przypisać do każdej wypowiedzi posła opozycji artykuł ze "Sputnika" ze stosownymi tezami. Niemcy są przeciwne CPK z przyczyn gospodarczych, Rosjanie z powodów oczywistych, wielowymiarowych - dodał.  

Superlotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą. Inwestycja zakłada budowę tysięcy kilometrów nowych linii kolejowych - w tym dużych prędkości. Mają zapewnić dogodny dojazd z niemal każdego regionu kraju do CPK. Gość Polskiego Radia 24 zapewnił, że data 2027 jako zakończenie prac budowlanych jest aktualna. - Najpewniej latem 2028 roku nastąpi komercyjne otwarcie portu lotniczego. Mieścimy się w tym harmonogramie - podsumował Horała.  

Posłuchaj

Marcin Horała gościem Doroty Kani (24 pytania - Rozmowa poranka) 13:57
+
Dodaj do playlisty

 

REKLAMA

Planowany węzeł przesiadkowy

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Czytaj także:

Więcej w nagraniu.

***

Audycja24 pytania - Rozmowa poranka

Prowadził: Dorota Kania

REKLAMA

Gość: Marcin Horała (wiceminister infrastruktury, pełnomocnik ds. budowy CPK)

Data emisji: 4.04.2023

Godzina emisji: 7.06

PR24/jt

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej