Mistyka i rola ciała w doświadczeniu religijnym
W święta Bożego Narodzenia chrześcijanie obchodzą tajemnicę wcielenia Boga. Rzadko zastanawiamy się nad stykiem boskości i cielesności. Rzadko też zastanawiamy się czym jest ciało i czy można myśleć o nim inaczej niż przez perspektywę nauk ścisłych. O ciele w religii i filozofii mówili w audycji Rozpruwacz Kulturalny dr Anton Marczyński (filozof, autor książki „Ciało/mistyka”) i prof. Jacek Migasiński (historyk filozofii z Uniwersytetu Warszawskiego).
2017-12-23, 19:00
Posłuchaj
Jak podkreślał Anton Marczyński, ciało nie jest nowym tematem w filozofii. – Cielesność jest rozwiniętym nurtem filozofii, zwłaszcza we współczesności – w XX wieku i na początku XXI wieku. Potocznie ciało jest traktowane jako podejrzane i uważa się, że mistyk powinien odrzucać ciało i świat jako rzeczy materialne. Mimo to, w wielu nurtach mistycznych bardzo ważne są praktyki cielesne. Ciało nie jest nieznaczącym elementem, tylko podstawą praktyki mistycznej. Dlatego praktyki mistyki chrześcijańskiej i buddyzmu zen są podobne, ponieważ ciało jest takie samo. Przywrócenie wartości ciała w filozofii odbywa się, gdy przywraca się wartość świadomego podmiotu – mówił filozof.
Według prof. Jacka Migasińskiego przez wieki w filozofii ukształtował się sposób mówienia o ciele z perspektywy zewnętrznej. – W kulturze chrześcijańskiej ukształtowały się pewne sposobny widzenia cielesności, które nie są jednoznaczne. W chrześcijaństwie są dwojakie podejścia do ciała – jedne deprecjonujące, z drugiej strony mamy wzniosłość ciała, czyli wniebowstąpienie i zmartwychwstanie. Ta niejednoznaczność przeniknęła do filozofii – kiedy rozpoczęła się era nowożytnej nauki, która przedmiotowo opisywała ciało. Zaczęła się jednak wyłaniać opozycja między ciałem natury i kultury. Powoli zaczęła wyrastać nowa świadomość – ujmowania ciała jako podmiotu – wskazywał gość Polskiego Radia 24.
Więcej w całej audycji.
Gospodarzem programu był Paweł Moroz.
Polskie Radio 24
____________________
Rozpruwacz Kulturalny - wszystkie audycje Jakuba Moroza