"Gatunek to pewnego rodzaju rozpoznawalna matryca". Prof. Kletowski o filmowych schematach fabularnych

- Gatunek to pewnego rodzaju rozpoznawalna matryca, która czytelna jest dla wielbicieli kina. Dzieje się to niezależnie od tego, czy zamieszkują oni Europę, Azję czy USA - powiedział w Polskim Radiu 24 prof. Piotr Kletowski, filmoznawca. 

2021-11-30, 11:25

"Gatunek to pewnego rodzaju rozpoznawalna matryca". Prof. Kletowski o filmowych schematach fabularnych
Okładka książki "Europejskie kino gatunków 3". Foto: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego

Audycja poświęcona była najnowszej książce prof. Piotra Kletowskiego, która nosi tytuł "Europejskie kino gatunków 3". W rozmowie z twórcą można znaleźć odpowiedzi na takie pytania, jak: co to jest gatunek, czy w NRD powstawały dobre westerny, czy "demoludy" mogły stworzyć kino science fiction z prawdziwego zdarzenia oraz czemu służą filmy historyczne w putinowskiej Rosji?

Na początku prof. Piotr Kletowski wyjaśnił, że gatunek jest to "rozpoznawalna matryca, która czytelna jest dla wielbicieli kina. Dzieje się to niezależnie od tego, czy zamieszkują oni Europę, Azję czy USA". 

Dodał, że to "pozwala tworzyć pewno rodzaju efekty, które z jednej strony są takie same, a z drugiej są realizowane pod innymi szerokościami geograficznymi i dzięki temu reprezentują pewnego rodzaju modyfikacje". - Są one tak interesujące - podkreślił.

Western 

REKLAMA

- Przecież wiadomo, że western został wynaleziony przez Amerykanów, a był nie tylko realizowany w USA. Tego rodzaju filmy tworzono we Włoszech, NRD, ale też i w dalszej części świata. Mimo iż powtarzały rozwiązania popularne, charakterystyczne dla kina amerykańskiego, to bardzo często pokazywały zupełnie coś innego. Można było mówić na przykład o rzeczywistości powojennej na ziemiach odzyskanych w Polsce po 1945 roku - wyjaśnił gość Polskiego Radia 24. 

Powiedział również, że "kino gatunkowe robione w Europie Zachodniej było traktowane jako gorszy kuzyn kina amerykańskiego". Jednak jego zdaniem była to niesłuszna ocena, ponieważ na przykład Sergio Leone czy inni pokazywali, że ich twórczość dorównuje produkcjom amerykańskim, a nawet można powiedzieć, że były one śmielsze, z czego później korzystało kino amerykańskie. 

Czytaj więcej:

Posłuchaj

Gościem Polskiego Radia 24 był prof. Piotr Kletowski 23:27
+
Dodaj do playlisty

Więcej w nagraniu

***

Audycja: Rozpruwacz kulturalny

REKLAMA

Prowadzi: Jakub Moroz

Gość: prof. Piotr Kletowski (filmoznawca)

Data emisji: 29.11.2021

Godzina emisji: 23.35

REKLAMA

nj

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej