X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

"Kwadratura kultury". Czego jeszcze nie wiemy o malarstwie Olgi Boznańskiej?

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2020 08:00
- Moja przygoda z Olga Boznańską nie jest zamknięta. Cały czas mam jakieś plany, ale napisanie czegoś nowego uzależnione jest od pojawienia się nieznanych materiałów. Pojawienie się nowych prac też jest możliwe - mówił w Polskim Radiu 24 dr Piotr Kopszak, historyk sztuki, kustosz z Działu Digitalizacji i Dokumentacji Wizualnej Muzeum Narodowego w Warszawie.
Audio
  • Piotr Kopszak: Olga Boznańska prowadziła bardzo ożywioną korespondencję z całym światem. ("Kwadratura Kultury"/PR24)
Olga Boznańska, Dziewczynka z chryzantemami, 1894 r.
Olga Boznańska, Dziewczynka z chryzantemami, 1894 r.Foto: Wikipedia Commons/Domena Publiczna

Wiek 75 lat kiedyś uważano za późną starość. Tyle lat przeżyła Olga Boznańska, kończąc żywot w 1940 roku, jakby poza swoją epoką. Jak na artystkę z przełomu XIX i XX stulecia, w ogóle jak na kobietę-malarkę, odniosła ogromny sukces. Dla sztuki poświęciła życie prywatne. Jej talent fascynował i nadal fascynuje, czego liczne świadectwa można znaleźć w tekstach krytyków, listach, wspomnieniach. 

Olga Boznańska była zafascynowana warsztatem wielkich mistrzów

O Oldze Boznańskiej napisano wiele. W audycji "Kwadratura Kultury" pytano, gdzie szukać informacjo o życiu i twórczości tej wielkiej Polski? Czy znajdziemy je w wydanej niedawno biografii artystki „Boznańska. Non finito” autorstwa Angeliki Kuźniak?

- Dużo wiemy o Oldze Boznańskiej dzięki jej aktywności wystawienniczej, ale dużo też wiemy o niej, dzięki jej obrazom. To takie poetyckie stwierdzenie, że dzieło sztuki jest obrazem duszy artysty, ale tak właśnie jest - stwierdził dr Piotr Kopszak, historyk sztuki, kustosz z Działu Digitalizacji i Dokumentacji Wizualnej Muzeum Narodowego w Warszawie, autor licznych tekstów poświęconych Boznańskiej.

Gość audycji mówił w PR24 o źródłach - miejscach, skąd można czerpać informacje o tej wybitnej, polskiej malarce, a także o tym, jak artystka radziła sobie z organizowaniem wystaw.

- Organizowanie transportów, oprawianie obrazów – to wszystko załatwiała sobie sama. To była szkoła polskich artystów, Józefa Brandta czy Alfreda Wierusz-Kowalskiego. Opiekowali się nią od początku i doskonale znali te mechanizmy - opowiadał Piotr Kopszak.

W audycji także o tym, jak sztuka Olgi Boznańskiej sytuowała się na tle sztuki europejskiej.

- W Boznańskiej doszukiwano się wpływów impresjonizmu i to nie jest pozbawione racji, bo jeździła do Paryża. Z drugiej strony, ona sama mówiła o znaczeniu niemieckich profesorów, niemieckich malarzy realistów(...) Nie mówiła o dziedzictwie akademickim, które jest jednak dość istotne - powiedział Piotr Kopszak. - Olga Boznańska była zafascynowana warsztatem wielkich mistrzów, studiowała swoich wielkich poprzedników - dodał i przyznał, że "jest bardzo wiele obszarów jej życia, o których wiemy niewiele, m.in. o jej działalności jako nauczycielki".

O artystce dużo wiemy z listów. Korespondowała praktycznie całe życie. W audycji "Kwadratura Kultury" padło pytanie, czy jest szansa na ujawnienie nowych faktów z życia Olgi Poznańskiej? 

Moja przygoda z Olgą Boznańską nie jest zamknięta. Cały czas mam jakieś plany, ale napisanie czegoś nowego uzależnione jest od pojawienia się nowych materiałów. Pojawienie się nowych prac też jest możliwe - podsumował dr Piotr Kopszak.

* * *

Audycja: "Kwadratura kultury"
Prowadzi: Monika Małkowska
Gość: dr Piotr Kopszak, historyk sztuki, kustosz z Działu Digitalizacji i Dokumentacji Wizualnej Muzeum Narodowego w Warszawie, autor licznych tekstów poświęconych Boznańskiej
Data emisji: 07.01.2019
Godzina emisji: 23.36

PR24/tb/

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Olga Boznańska w Muzeum Narodowym

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2015 12:59
W ostatnim tygodniu lutego w warszawskim Muzem Narodowym zostanie otwarta wystawa „Olga Boznańska (1865–1940)”. Organizatorzy wydarzenia liczą, że ekspozycję odwiedzi 100 tysięcy miłośników sztuki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Kwadratura kultury". Sekrety "Damy z gronostajem"

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2019 07:29
Gościem Moniki Małkowskiej w najnowszym odcinku "Kwadratura kultury" była Katarzyna Bik, autorka książki "Najdroższa. Podwójne życie Damy z gronostajem", która opowiedziała o tajemnicach słynnej kobiety z obrazu.
rozwiń zwiń