more_horiz

„Każdy z nas ma w sobie nieco z socjopaty"

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2017 13:35
Sumienie – to siódmy zmysł, a może cecha, która decyduje o naszym człowieczeństwie. Pozwala odczuwać miłość i empatię, a także żal, gdy się komuś sprawia przykrość. Jednak ten dar nie jest dany każdemu – 4 proc. populacji jest pozbawionych wewnętrznego głosu, zabraniającego krzywdzić innych ludzi, manipulować i wykorzystywać bez poczucia winy. O socjopatach mówili w audycji Kwadratura Kultury redaktorka „Dziennika Gazety Prawnej” Mira Suchodolska i biznesmen Piotr Krupa-Lubański.
Audio
  • 11.09.2017 Mira Suchodolska i Piotr Krupa o socjopatii.
Kim są socjopaci?
Kim są socjopaci?Foto: Hernan Piñera via Foter.com / CC BY-SA

Są przypadki, gdy brak sumienia staje się „przydatny”: wojna, ataki terrorystyczne, sporty ekstremalne, biznes, polityka. 13 września ukaże się na naszym rynku książka amerykańskiej psychoterapeutki i psychologa dr Marthy Stout „Socjopaci są wśród nas”. We wstępie autorka przywołuje wydarzenia 11 września 2001 roku i zastanawia się po co mamy sumienie, skoro przez nie przegrywamy z ludźmi jego pozbawionymi. Według Miry Suchodolskiej każdy z nas jest trochę socjopatą.

- Typowe cechy socjopaty to brak empatii, wykorzystywanie i manipulowanie ludźmi, ciągłe kłamstwa i wybuchanie agresją. Wszystko zależy, gdzie umieścimy się na skali socjopatii. Badacze zgadzają się, że około 4 proc. społeczeństwa to skrajni socjopaci. Są oni zazwyczaj inteligentni, więc nawet jeśli łamią prawo, to udaje im się wyjść z tego obronną ręką. Potrzebny jest zmysł, by rozpoznać te osoby i albo od nich uciekać, albo je wykorzystać do pragmatycznych celów. Są środowiska, które przyciągają tego typu osobowości, jak np. biznes, polityka oraz służby mundurowe, ponieważ tam socjopatyczne cechy są nagradzane – mówiła dziennikarka.

Zdaniem Piotra Krupy brak sumienia może pomóc w biznesie, ale na krótką metę. – Jeśli ktoś postępuje twardo w biznesie, to nie zawsze musi oznaczać, że nie ma sumienia. Biznes wymaga skuteczności w działaniu, co wiąże się czasem z mniejszym liczeniem się z odczuciami innych. Jednakże dbanie o dobre relacje z innymi niesamowicie zwraca się w postaci lojalności, To są różne strategie działania – wskazywał biznesmen.

Więcej w całej rozmowie.

Gospodarzem audycji była Monika Małkowska.

Polskie Radio 24/kk

Kwadratura Kultury w Polskim Radiu 24 - wszystkie audycje 

____________________ 

Data emisji: 11.09.17

Godzina emisji: 22:10

Zobacz także

Zobacz także