"Kwadratura kultury". Moda lat sześćdziesiątych

2019-09-11, 09:30

"Kwadratura kultury". Moda lat sześćdziesiątych
Czy Polacy przykładają dużą wagę do ubioru, czy może noszą się niedbale? (zdj. ilustracyjne). Foto: wikimedia/domena publiczna

Gościem "Kwadratury kultury" w Polskim Radiu 24 był Janusz Noniewicz, historyk mody. Rozmowa dotyczyła mody lat 60. i tego, jak wpływały na nią zmiany cywilizacyjne dokonujące się wówczas w Polsce i na świecie.

Posłuchaj

10.09.2019. "Kwadratura kultury" o modzie lat 60.
+
Dodaj do playlisty

W Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie można do lutego 2020 roku zwiedzać wystawę poświęconą słynnej projektantce Mary Quant. To jej zawdzięczamy minispódniczkę i wiele innych projektów, które ukształtowały modę lat 60.

"Moda nie jest frywolna, to część bycia żywym dzisiaj" - mówiła Mary Quant. Brytyjska projektantka jest personifikacją energetycznego i młodzieżowego Londynu lat 60. Projektem, który zrewolucjonizował świat mody była oczywiście spódniczka mini - stała się symbolem młodzieżowej rewolucji tamtej dekady.

Gość audycji, Janusz Noniewicz z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych mówił, że wpływ Mary Quant na modę polegał na tym, że interesowała ją przede wszystkim ulica. - Nie wybiegi, nie elity, ale dziewczyny ulicy. Ten wpływ był ogromny. Miała umiejętność wpływania na ludzki target - stwierdził w PR24 Janusz Noniewicz. - To były lata, gdy moda coraz bardziej wychodziła na ulice. To było projektowanie mody, która myśli kategoriami społecznymi, a nie kategoriami ekskluzywności czy luksusu - dodał.

Kosmiczna moda

Janusz Noniewicz przypomniał, że to m.in. Mary Quant zależało, żeby niezamożne dziewczyny zaczęły być seksi. A pomóc im w tym miał odpowiednio dobrany strój. Był on pozbawiony płci, był uniseks. A inspiracja dla projektantów stał się podbój kosmosu.

- Stroje były uniseks, bo w kosmosie nie ma płci. Kosmiczny podkreśla człowieka, ale nie płeć - powiedział Janusz Noniewicz, który omówił w audycji "Kwadratura kultury" wpływ programów lotów kosmicznych na modę lat 60.

- Były elementem politycznej gry. Rywalizacja - kto pierwszy podbije kosmos ma odzwierciedlenie w pop kulturze: w komiksach, w filmach. Styl mody w tej propagandzie też się gdzieś mieści. Zadaniem propagandy kosmicznej jest popisywanie się, kto prowadzi w tej rywalizacji. Bo kosmos jest dość atrakcyjne plastycznie, dizajnersko, technologicznie - stwierdził Janusz Noniewicz.

Więcej w audycji

Gospodarzem audycji była Monika Małkowska.

Polskie Radio 24/tb

----------------------

Data emisji: 03.08.2019

Godzina emisji: 23.35

Więcej audycji Kwadratura kultury


Polecane

Wróć do strony głównej