Symboliczna inauguracja budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną

W miejscowości Nowy Świat symbolicznie zainaugurowano budowę przekopu Mierzei Wiślanej. Ostatni słupek geodezyjny wkopali wspólnie prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński, kandydat tej partii na prezydenta Elbląga Jerzy Wilk i minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk. Gościem Polskiego Radia 24 był Grzegorz Adamowicz, przewodniczący Regionu Elbląskiego NSZZ Solidarność.

2018-10-16, 16:31

Symboliczna inauguracja budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną
Mierzeja WIślana. Foto: shutterstock

Posłuchaj

16.10.18 Symboliczna inauguracja budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną
+
Dodaj do playlisty

Prezes PiS Jarosław Kaczyński mówił, że budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest dowodem na sprawowanie przez Polskę suwerennej władzy na tym terytorium. - Jest to kolejny krok w kierunku namacalnego faktu powstania przekopu Mierzei Wiślanej. Jest to inwestycja historyczna, planowana już w 1577 roku przez króla Stefan Batorego. W 1945 roku wicepremier Eugeniusz Kwiatkowski planował podobne zadanie. W 2006 roku plany były już daleko posunięte, niestety również do tego nie doszło. Dopiero w 2016 roku usłyszeliśmy ponownie o tej inwestycji i dziś widzimy, że wszystko idzie do przodu - komentował Grzegorz Adamowicz.

Decyzja środowiskowa zostanie wydana prawdopodobnie w listopadzie. Marek Gróbarczyk zaznaczył, że jest to kluczowy dokument, niezbędny do wydania pozwolenia na budowę. Powiedział, że obecnie przeszła ona etap konsultacji i poprawek. 

- Jest to kluczowy projekt przede wszystkim dla Elbląga. Nie wyobrażam sobie, aby rząd Prawa i Sprawiedliwości wycofał się z niego. Myślę, że wszystko idzie do przodu, a cykl uzyskiwania pozwoleń niestety trwa. Przekop Mierzei, utrzymanie toru wodnego i jego pogłębianie, dadzą miejsca pracy i niewątpliwie oddech dla całego regionu - mówił gość. 

Kanał na Mierzei Wiślanej ma otworzyć nową drogę wodną na Morze Bałtyckie. Obecnie z Elbląga na Bałtyk można wypłynąć jedynie przez terytorium Rosji, co wymaga uzyskania pozwoleń. Droga wodna przez Mierzeję Wiślaną i towarzyszące jej inwestycje mają też inne cele - wśród nich poprawa bezpieczeństwa kraju, korzyści gospodarcze i rozwój turystyki w basenie Zalewu Wiślanego. Inwestycja ma być ukończona w 2022 roku. Jej koszt szacowany jest na 880 milionów złotych.

REKLAMA

Więcej w całej audycji.

Rozmawiał Krzysztof Grzybowski.

PR24/PAP

____________________

REKLAMA

Data emisji: 16.10.18

Godzina emisji: 15:05

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej