Po co nam kanon lektur szkolnych?

2017-08-25, 07:31

Po co nam kanon lektur szkolnych?
Uczniowie ze Szkoly Podstawowej nr 56 w Szczecinie. Foto: Łukasz Szelemej/East News

W nowym kanonie lektur szkolnych zabrakło miejsca dla Bruno Schulza, Józefa Conrada, Witkacego czy Jarosława Iwaszkiewicza. Ich miejsce zajęli inni autorzy, tacy jak poeta Wojciech Wencel. Decyzje MEN wzbudziły wiele kontrowersji. O znaczeniu lektur w Polskim Radiu 24 mówił dr Tomasz Kowalczuk z Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Posłuchaj

25.08.2017 Dr Tomasz Kowalczuk z Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego o lekturach.
+
Dodaj do playlisty

Gość wyjaśniał, że kanon to zespół różnych tekstów kultury, które pokazują fundamentalne cechy danej świadomości historycznej, a z drugiej strony są kwintesencjami gatunków literackich.

Dr Kowalczuk wskazywał, że przede wszystkim należy zadać sobie pytanie, jak wyobrażamy sobie kogoś, kto kończy szkołę i nauczanie. – Szczególnie, że w 99 proc. to ludzie, którzy nie idą na polonistykę. Pokażmy uczniom, że dana scena może ich nauczyć czegoś, co będzie im przydatne w życiu teraz, w 2017 roku – podkreślił. Dodał, że w szkole średniej chciałby uczyć ludzi, którzy będą wiedzieli, że literaturę czyta się po coś, że daje powód do refleksji.

Więcej w nagraniu.

Gospodarzem programu była Grzegorz Jankowski.

Polskie Radio 24/ip

______________________

Data emisji: 25.08.2017

Godzina emisji: 7:06


Polecane

Wróć do strony głównej