"To nie jest wytwór marketingu". Jolanta Sosnowska o Świętym Mikołaju
- To była autentyczna postać i autentyczny święty, od którego zwyczaj obdarowywania się prezentami zaczerpnęliśmy - powiedziała w Polskim Radiu 24 Jolanta Sosnowska, współautor książki "Mikołaj Święty. Żywot, dzieła i cuda wielkiego biskupa z Miry".
2021-12-02, 07:25
Według zachowanych przekazów Mikołaj żył na przełomie III i IV wieku w mieście Patara na terenie obecnej Turcji. Urodził się jako jedyne dziecko w bogatej rodzinie. Od najmłodszych lat odznaczał się wrażliwością na los biednych ludzi. Jako dorosły zdecydował się wstąpić do stanu kapłańskiego. Po śmierci rodziców, kiedy był już księdzem, cały odziedziczony majątek rozdał potrzebującym. Przez wieki święty był otaczany żywym kultem przez katolików i prawosławnych. Dziś kojarzony jest głównie jako postać przynosząca dzieciom prezenty.
"Wytwór marketingu"
Jolanta Sosnowska powiedziała, że dla wielu osób święty Mikołaj kojarzy się z postacią wymyśloną na potrzeby reklam. Tymczasem chciała ona przybliżyć postać tego świętego. - Po to wydaliśmy książkę, żeby przypomnieć, że nie jest to postać skarykaturowana, którą mamy okazję oglądać jako produkt różnego rodzaju marketingów i konsumpcjonizmu, czyli dziwny stwór ubrany w czerwoną szatę i obszyty białym futerkiem - powiedziała.
- To była autentyczna postać i autentyczny święty, od którego zwyczaj obdarowywania się prezentami zaczerpnęliśmy - dodała.
Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy
Posłuchaj
***
Audycja: Między nami kobietami
Prowadząca: Anna Popek
REKLAMA
Gość: Jolanta Sosnowska (wydawnictwo Biały Kruk, współautorka książki "Mikołaj Święty. Żywot, dzieła i cuda wielkiego biskupa z Miry")
Data emisji: 01.12.2021
Godz. emisji: 23.35
dz
REKLAMA
REKLAMA