Polityka w mediach społecznościowych. "Łatwo popaść w manipulacje i skrótowe myślenie"
- Im bardziej skrajne poglądy, im mniej poprawne politycznie, im dalsze od tego, co mówią media głównego nurtu, tym bardziej czujemy się w pewnym sensie wykluczeni, tzn. dzielimy się tą wiedzą w internecie, ale w sondażach nie przyznajemy się do wielu rzeczy - mówił w Polskim Radiu 24 Michał Fedorowicz (Europejski Kolektyw Analityczny Res Futura).
2024-12-17, 12:15
Media społecznościowe pokazują, co jest dla nas istotne
Sondaże przedwyborcze wskazywały, że w Stanach Zjednoczonych będzie miała miejsce zacięta walka o fotel prezydencki. Wiele prognoz dawało kandydatom przewagę w granicach błędu statystycznego. Zdecydowane zwycięstwo Trumpa podważyło zaufanie do agencji badawczych.
Michał Fedorowicz zwracał uwagę, że nastroje już dziś widoczne w mediach społecznościowych mogą znaleźć odzwierciedlanie w sondażach nawet kilka miesięcy później. - Dzisiaj media społecznościowe, internet stanowią podstawę do pozyskiwania przez nas informacji. Badania pokazują, że 75 proc. z nas korzysta z mediów społecznościowych, dzięki którym dowiadujemy się, czym żyje świat, co jest ważne, i na tej podstawie wyrabiamy sobie opinię. Większość z nas przez różnego rodzaju interakcje, czyli polubienia, komentarze udostępnienia pokazuje, co jest dla nich istotne. W tych danych, które agregujemy i analizujemy, widzimy, jakie faktycznie opinie na temat różnych spraw ma społeczeństwo - podkreślał
Ekspert zaznaczył, że Donald Trump na trzy tygodnie przed wyborami "prowadził" w mediach społecznościowych. - Widać było, że sondaże sygnalizują jedno, a media społecznościowe mówią drugie. W pewnym stopniu jakaś część respondentów sondaży najzwyczajniej kłamie - dodał.
Posłuchaj
- To już kolejne wybory w którymś kraju, gdzie są pewne deklaracje dotyczące poparcia, a ludzie na samym końcu zaskakują, ponieważ wybierają skrajniejsze opcje. Można zadać sobie pytanie, czy więcej tych skrajniejszych użytkowników idzie do wyborów, czy może oni kłamią - mówił Fedorowicz, który zwracał uwagę, że jesteśmy podatni na "społeczny dowód słuszności" a dokonując na tej podstawie wyboru, możemy łatwo stać się ofiarami różnego rodzaju manipulacji i skrótowego myślenie.
REKLAMA
* * *
Audycja: Stan rzeczy
Prowadząca: Zuzanna Dąbrowska
Gość: Michał Fedorowicz, Fundacja Europejski Kolektyw Analityczny "Res Futura"
Data emisji: 16.12.2024
Godzina emisji: 21.33
PR24/ka
REKLAMA