Raport: małe przedsiębiorstwa spożywcze mają ogromny potencjał
Małe i średnie przedsiębiorstwa z sektora spożywczego mają ogromny potencjał, ale muszą się modernizować, inwestować w badania i szukać nowych receptur, takie są wyniki badań przeprowadzonych przez Inquiry Market Research.
2015-06-18, 22:15
Posłuchaj
Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią 40% sektora spożywczego. Dzięki temu, że działają na mniejszą skalę mogą i muszą eksperymentować - mówi Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry Market Research.
- Z jednej strony szukamy tradycyjnych smaków, z drugiej strony egzotycznych smaków, z trzeciej strony, coraz większe znaczenie przykładamy do tego, aby jeść rzeczy naturalne, ekologiczne. Z czwartej strony, mamy żywność funkcjonalną oraz coraz większy trend wegetariański. To wszystko stwarza nowe szanse dla firm, które mają odwagę i chcą eksperymentować – mówi ekspert.
Polski rynek bardzo szybko się zmienia, a jest to szansa dla małych firm
- W bardzo dużych firmach spożywczych, cykl wprowadzania produktu trwa czasami nawet lata. W związku z tym, trudniej jest reagować na trendy, czy działać metodą prób i błędów. Tymczasem, jest to bardzo skuteczna metoda, która pozwala wstrzelić się w trendy, nawet chwilowe. Ale jednocześnie powoduje to, że firma się rozwija – tłumaczy Agnieszka Górnicka.
Rosyjskie embargo nie zaszkodziło, lecz dało nauczkę aby dywersyfikować odbiorców
- Kolejni odbiorcy przekonują się, że nasza żywność jest bardzo ciekawa. Mamy duże sukcesy w sprzedaży wędlin, nabiału oraz przetworów warzywnych i owocowych. Na rynku europejskim, nasza ekspansja nadal będzie trwała, ale widać, w tej chwili, coraz większe zainteresowanie bliskim wschodem, który nawet nie jest odbiorcą, ale bramą na rynki, które do tej pory były niedostępne, np. Afryka czy Azja – mówi Piotr Soroczyński z Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.
REKLAMA
Potrzeba inwestycji i badań
- Przedsiębiorcy są, przede wszystkim, zainteresowani pozyskiwaniem funduszy na środki trwałe i wartości niematerialne i prawne. Badania i rozwój wciąż są na niskiej pozycji. To może być bariera, która spowoduje, że przedsiębiorcy, już po zapoznaniu się ze szczegółowymi informacjami na temat dotacji, będą rezygnować z ubiegania się o nią - tłumaczy Szymon Gawryszczak z Agencji Rozwoju Innowacji.
Słabością polskich małych i średnich firm spożywczych, bardziej niż brak know-how ze względu na niedużą skalę, jest marketing i dystrybucja.
Aleksandra Tycner
REKLAMA