PARP: nawet 20 mln na wprowadzenie produktu na rynek
Jeszcze tylko do 5 grudnia mikro małe i średnie firmy, które prowadzą prace badawczo-rozwojowe i chcą wprowadzić na rynek nowy lub znacząco ulepszony produkt, mogą starać się o wsparcie w ramach działania "Badania na rynek".
2018-11-24, 15:20
Posłuchaj
O szczegółach tego programu mówi w radiowej Jedynce Monika Karwat-Bury z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Pieniądze na wdrożenie do produkcji produktu
Podkreśla, że dofinansowanie nie jest przeznaczone na prowadzenie tych badań, ale na wdrożenie do produkcji danego produktu.
− Stąd istotne jest aby badania były przeprowadzone i właściwie zakończone wcześniej, aby przedsiębiorca wiedział, co chce wprowadzić na rynek – mówi gość radiowej Jedynki.
O pomoc mogą ubiegać się małe firmy z historią
Pytana, kto może starać się o wsparcie, wymienia małe przedsiębiorstwa, mające już pewną historię, które wykażą, że osiągnęły w ciągu ostatnich trzech lat przychody w wysokości 600 tys. zł, mające zamknięty co najmniej jeden rok obrotowy.
REKLAMA
− Czyli nie jest ono przeznaczone dla młodych, zaczynających start-upów, tylko dla firm, które już działają na rynku, które chcą wzbogacić swoją ofertę przez nowe produkty – mówi Monika Karwat-Bury.
I dodaje, że mogą one liczyć maksymalnie na 20 mln zł na jedną inwestycję, przy czym ta kwota będzie się różnić procentowo, w zależności od tego w jakim województwie inwestycja będzie realizowana.
− Bo tutaj obowiązuje przedsiębiorców mapa pomocy regionalnej i w zależności od miasta czy województwa, te maksymalne 20 mln zł może być od 35 do 70 proc. całego budżetu inwestycji – wyjaśnia ekspertka.
Środki można przeznaczyć na maszyny, urządzenia, na oprogramowanie i licencje, a także na usługi doradcze i prace rozwojowe, o ile są one uzupełniające – wymienia Monika Karwat-Bury.
REKLAMA
Warto też podkreślić, że w działaniu Badania na rynek, dostępne są dwa konkursy. Pierwszy to tzw. konkurs ogólny, o szczegółach którego właśnie mówiliśmy. Drugi, z kolei to konkurs dla miast średnich. Więcej szczegółów, na stronach Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Elżbieta Szczerbak, jk
REKLAMA