more_horiz
Gospodarka

Zalando, Booking i Travelist z zarzutami naruszania zbiorowych interesów konsumentów. UOKiK interweniuje

Ostatnia aktualizacja: 04.09.2023 09:52
Prezes Urzędu Tomasz Chróstny postawił spółkom Zalando, Booking i Travelist zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów, za co grozi kara do 10 proc. obrotu - przekazał w poniedziałek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK może nałożyć karę na popularne platformy internetowe.
UOKiK może nałożyć karę na popularne platformy internetowe.Foto: Shutterstock/VAKS-Stock Agency

Jak przypomniał UOKiK w komunikacie, od 1 stycznia br. przepisy wynikające z unijnej dyrektywy Omnibus nakładają na działających w internecie przedsiębiorców nowe obowiązki informacyjne, np. podawanie numeru telefonu, informowanie, czy i jak weryfikują udostępniane opinie, a w przypadku platform handlowych - wskazywanie, czy dana oferta pochodzi od przedsiębiorcy, czy od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą.

Monitoring platform internetowych

Urząd poinformował, że przeprowadzony został monitoring platform internetowych, sprawdzający poprawność praktyk związanych z rozszerzonymi obowiązkami informacyjnymi. W 19 przypadkach stwierdzono występowanie naruszeń i wezwano przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień oraz zmiany kwestionowanych praktyk. Pomimo wezwania przez Prezesa UOKiK trzech przedsiębiorców: Zalando, Booking i Travelist nie wprowadziło zmian w komunikowaniu informacji konsumentom ani nie wyraziło zamiaru ich wdrożenia - przekazano.

"Prezes Urzędu Tomasz Chróstny postawił spółkom Zalando, Booking i Travelist zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów, za co grozi kara do 10 proc. obrotu" – wskazano.

Zaznaczono, iż klienci tych platform mogli nie być wyraźnie informowani, czy prezentowana oferta pochodzi od przedsiębiorcy, czy osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą, oraz jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającymi lub usługodawcami, co mogło utrudniać konsumentom podjęcie działań np. w przypadku reklamacji. "Konsumenci mogli być pozbawieni dostępu do ważnych informacji, a w rezultacie możliwości świadomego zawierania transakcji na jasnych i przejrzystych zasadach" - stwierdzono.

Większa ochrona konsumentów

Cytowany w komunikacie Urzędu prezes Tomasz Chróstny podkreślił, że prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Wskazał, iż konsumenci powinni mieć łatwy dostęp do informacji o tym, czy podmioty, z którymi zawierają umowę, są przedsiębiorcami, czy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

"Od tego zależą choćby przysługujące im prawa. Jeśli nie zawierają umowy z przedsiębiorcą - nie są chronieni prawem konsumenckim i nie dotyczą ich wynikające z niego przywileje. Przykładowo, nie będą mieć zapewnionej ustawowej możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość" - przekazał Chróstny.

Jak dodano, większość przedsiębiorców po interwencji prezesa UOKiK zmieniło swoje działania lub deklaruje wprowadzenie modyfikacji. Wskazano wśród nich: Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro.

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ PAP/ mib