Rośnie znaczenie mediów społecznościowych dla firm. Główne cele to marketing i rekrutacja

2023-10-27, 11:45

Rośnie znaczenie mediów społecznościowych dla firm. Główne cele to marketing i rekrutacja
Większe bezpieczeństwo podczas zakupów w sieci daje nam także odpowiednia metoda płatności. A w przypadku płacenia kartą kredytową lub debetową możemy skorzystać z usługi ChargeBack. Foto: 13_Phunkod/Shutterstock

Niemal co piąte (18 proc.) małe, średnie i duże przedsiębiorstwo prowadziło w 2022 r. sprzedaż elektroniczną - wynika z danych GUS. Przedsiębiorcy coraz chętniej wykorzystują w działalności technologie informacyjno-komunikacyjne.

Najczęściej firmy realizowały e-sprzedaż za pośrednictwem własnych stron internetowych lub aplikacji mobilnych (13 proc.). W 2023 r. stronę internetową miało dwie trzecie przedsiębiorstw (67 proc.), a ponad 4 proc. oferowało klientom aplikację do pobrania na smartfon. Z otwartych danych korzystało 15 proc., głównie duże firmy. Przedsiębiorcy korzystali przede wszystkim z danych gospodarczych i finansowych.

Media społecznościowe w biznesie

W 2023 r. już blisko połowa (48 proc.) firm wykorzystywała media społecznościowe w celach biznesowych. Jeszcze dekadę temu było to 19 proc. Ponad 80 proc. dużych przedsiębiorstw wykorzystywało media społecznościowe w celu tworzenia wizerunku lub marketingu produktów (76 proc.) oraz do rekrutacji pracowników (58 proc.).

Social media służą jednak nie tylko do budowania własnej marki i jako kanał komunikacji z klientami, ale także do prowadzenia sprzedaży. Z komunikatu PARP z sierpnia 2022 r. wynika, że rośnie popularność social commerce, czyli handlu prowadzonego bezpośrednio przez portale społecznościowe lub z minimalnym udziałem witryny sklepu internetowego, do którego media społecznościowe przekierowują.

Konkurencyjność cyfrowa

Konkurencyjność cyfrowa należy do kluczowych wymiarów konkurencyjności przedsiębiorstw, ponieważ wpływa na produktywność, inwestycje oraz zrównoważony rozwój. Z badania PIE przeprowadzonego na potrzeby MIK we wrześniu 2022 r. wynikało, że aż 28 proc. firm uruchomiło nowe kanały dystrybucji (w tym sprzedaż online) w celu zminimalizowania kosztów funkcjonowania firmy w sytuacji rosnących cen.

Wyższy, na tle danych GUS (18 proc.), odsetek firm, które uruchomiły sprzedaż online w 2022 r. wynika z tego, że badania PIE obejmowały również mikrofirmy. Największy odsetek wprowadzających e-sprzedaż w ramach redukcji kosztów był wśród firm produkcyjnych (35 proc.) i handlowych (33 proc.).

Z badania Komisji Europejskiej (2021) wynika, że wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych przez firmy jest korzystne dla środowiska. Aż 73 proc. przedsiębiorstw deklaruje, że korzystając z technologii informacyjno-komunikacyjnych zużywa mniej materiałów i sprzętu, 72 proc. produkuje mniej odpadów, a 70 proc. zużywa mniej energii.

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ PIE/ mib


Polecane

Wróć do strony głównej