Nowe wyzwania dla małej i średniej przedsiębiorczości

99,8 procent wszystkich firm w Polsce stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa. Przed nimi pojawia się coraz więcej wyzwań. Podczas V Europejskigo Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw dyskutowano m.in. o tym, jak powinny się one do nich przygotować.

2015-10-13, 22:40

Nowe wyzwania dla małej i średniej przedsiębiorczości
Jakie wyzwania stoją przed sektorem małych i średnich przedsiębiorstw? Jak powinien się on do nich przygotować? . Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

O wyzwaniach stojących przed sektorem MŚP, w Polskim Radiu 24, mówił Tadeusz Donocik, Prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach, Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego EKMŚP. /Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

Najważniejszym tematem tegorocznej edycji kongresu jest współpraca samorządu, biznesu i nauki.

- Powstawanie MŚP musi być powiązane z wdrażaniem, czy to wynalazków produkcyjnych, czy organizacyjnych z najnowszymi odkryciami w nauce. Ani nauka, ani przedsiębiorcy nie są do tego jeszcze przygotowani, jest to też kwestia pewnej edukacji – mówi Tadeusz Donocik, Prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach, Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego EKMŚP.

- Na dzisiejszym tym kongresie pokazujemy co ta współpraca do tej pory dała. Są tutaj studenci Politechniki Warszawskiej, Politechniki Śląskiej, innych uczelni wyższych, instytutów naukowo badawczych. To jest na razie taka zapowiedź, że powinno być więcej tego typu przykładów dobrej współpracy – dodaje.

Zrzeszanie mikrofirm

Aby jednak nauka chciała współpracować z małym biznesem, potrzebne są obopólne korzyści, a tych nie zapewni jedna firma. Potrzebne są konsorcja i zrzeszanie się MŚP.

REKLAMA

- Pojedyncza, mała firma, ekonomicznie nigdy nie będzie partnerem dla świata nauki, bo jednak to musi być to obopólnie korzystne. Pracownik naukowy, który pochyla się nad rozwiązaniem problemu konkretnej firmy lub konkretnej grupy firm, musi za tą pracę mieć zapłacone – tłumaczy.

- Z drugiej strony, firmy, chcąc skorzystać z dorobku naukowego, muszą mieć gwarancję, że jeżeli wdrożą dany produkt, pomysł w życie, to osiągną z tego tytułu zwiększoną wydajność, albo inne korzyści ekonomiczne – dodaje.

Błażej Prośniewksi, fko

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej