Elektromobilność wkroczyła do branży rowerowej

Odważni już się pojawili, ale masowego wysypu rowerzystów na ulicach jeszcze nie ma. Ciągle za zimno. Niemniej przygotowania do sezonu trwają i chętnych do jeżdżenia z każdym rokiem przybywa. W dodatku do tej branży coraz śmielej wkracza elektromobilność.

2018-03-19, 17:13

Elektromobilność wkroczyła do branży rowerowej
Rowery wspomagane bateriami elektrycznymi zdobywają w Polsce coraz większą popularność.Foto: PIXABAY

Posłuchaj

O tym jak elektromobilność wkracza do branży rowerowej - na antenie radiowej Jedynki Aleksandra Tycner rozmawiała z zaproszonymi gośćmi.
+
Dodaj do playlisty

Elektromobilność oznacza rowery elektryczne, które nie są tylko modą. Świat się na nie przesiada - mówił Mateusz Pytko z Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego, organizacji polskiej branży i przemysłu rowerowego.

Rower elektryczny pomógł całej branży

Jak zauważył, rower elektryczny uratował branżę po lekkiej zapaści 2 lata temu. Na świecie wzrost sprzedaży rowerów elektrycznych wynosi 35-38 proc. w skali roku. Dodał, że w Polsce udział rowerów w transporcie miejskim jest stosunkowo mały. Najwyższy jest w Trójmieście 7-9 proc., gdy w innych miastach Europy to około 20 proc., a nawet 30 proc.

W Polsce też powstają elektrorowery

Mamy w Polsce własnych producentów tych rowerów. Są także producenci baterii. Ponad połowa naszych obrotów to baterie do rowerów elektrycznych - poinformował Tomasz Wołk-Jankowski, prezes zarządu firmy BMZ Poland.

Jak poinformował, sama bateria nie wystarczy bo potrzebne są całe systemy. Dodał, że największą barierą, jeśli chodzi o polski rynek, nie jest bariera technologiczna, ale cenowa.

REKLAMA

Dlatego ceny rowerów nie są takie, żeby były one powszechnie dostępne. W rowerach elektrycznych pedałować trzeba. System tę pracę tylko wspiera. Zasadniczą więc kwestią jest ich zasięg - dodał Wołk-Jankowski.

Zasięg coraz większy

Obecnie - jak poinformowal - zasięg ten to 20-30 kilometrów - poinformował. Dodał, że obecnie nowym trendem są elektromobilne rowery górskie MTB, gdzie bateria spełnia ważną rolę, bo trzeba podjeżdżać pod dość strome podjazdy.

To jest drugi segment tych rowerów. Pierwszy to rynek rowerów miejskich, trekkingowych - prostuje Mateusz Pytko. Ale generalnie nasza wiedza o liczbie rowerów w Polsce nie jest zbyt precyzyjna.

Polski rynek nie do końca zbadany

Jak dodał, rynek rowerów elektrycznych w 2017 r. był w Polsce szacowany między 5 a 10 tysięcy sztuk. Nie ma jednak na ten temat dokładnych badań. Zwykłych rowerów sprzedaje się w Polsce około 1 mln sztuk.

REKLAMA

W całej Unii Europejskiej rocznie sprzedaje się około trzech milionów elektrycznych rowerów. Boom na nie jest także w Azji - tam rynek wspierają seniorzy.

Cena roweru elektrycznego w Polsce zaczyna się od kilku tysięcy zł. Wartość całego rynku rowerowego, choć dokładnych danych nikt nie ma, szacuje się na ponad 1 miliard zł.

Aleksandra Tycner, ak, NRG

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej