Kluczem do sukcesu gospodarki jest innowacyjność
Musimy stawiać na innowacyjność, kreatywność i młodość - mówiła podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy premier Beata Szydło.
2016-09-07, 14:00
Posłuchaj
Goście Pulsu Gospodarki podkreślają, że polskie firmy mają coraz więcej do powiedzenia w kwestii innowacyjności.
Jak mówi Jan Krzysztof Bielecki, przewodniczący Rady Partnerów EY, to polska gospodarka bardzo się przez ostatnie 20 lat zmieniła i to nie prawda, że nasze przedsiębiorstwa produkują w większości półprodukty.
- Patrząc na to z perspektywy 20 lat, eksport bardzo się zmienił. Kiedyś przyjeżdżał Niemiec, zlecał szycie i sprzedawał garnitur pod swoją marką. Dziś polskie fabryki produkują pod swoimi markami. W motoryzacji to nie są tylko półprodukty. Weźmy na przykład marzenie każdego kierowcy, czyli hamulce Brembo, to nie są półprodukty, to jest najlepszy produkt na świecie – wyjaśnia gość.
Posłuchaj
Śmiało zdobywamy zagraniczne rynki
Marcin Chludziński, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu dodaje, że jest wiele firm z dużym potencjałem, które już podbiły zagraniczne rynki.
- Przedsiębiorcy przychodzą do nas po wsparcie kapitałowe lub pożyczkowe. Są to często innowacyjne projekty, często o wysokiej specjalizacji, tak jak na przykład systemy do stabilizacji obrazu dla dronów. Okazuje się, że rynek w Stanach Zjednoczonych jest wielkości kilkuset milionów dolarów, bo drony są tam bardzo popularne. Stosuje się je zarówno do celów prywatnych, jak i przemysłowych, czy filmowych. I tu widzę rolę państwa, czyli wspierać projekty innowacyjne z potencjałem ekspansji, i te mniej innowacyjne. Kluczowa jest wartość dodana – podkreśla ekspert.
Posłuchaj
Polskie banki w elitach na świecie
Innowacyjny jest też sektor bankowy, mówi Marcin Petrykowski, dyrektor regionalny na Europę Środkową i Wschodnią agencji Standard&Poor's.
- Polski sektor bankowy jest jednym z najbardziej innowacyjnych sektorów na świecie. Nasze banki dostawały międzynawowe nagrody za innowacyjność. Mamy przykład sektora w bardzo tradycyjnej branży, który potrafił wypracować model pozycjonujący go w elicie innowacyjności. W telekomunikacji jest podobnie. W sektorach gdzie polska ma duże tradycje, czyli przemysłowy, produkcji, a nawet w górnictwie, bardzo potrzeba innowacyjni, bo stare modele się nie sprawdzają – wyjaśnia gość.
Posłuchaj
Tak zrobili Niemcy - mówi Petrykowski. Oni z gospodarki, która była bardzo uprzemysłowiona stworzyli jedną z najnowocześniejszych gospodarek, ale opartą o fundamenty, które już istniały.
REKLAMA
Błażej Prośniewski, abo
REKLAMA