Szydło: Polska jest postrzegana przez Chiny jako brama do UE
Polska jest postrzegana w Chinach jako brama, która może prowadzić do współpracy z Unią Europejską - powiedziała w piątek w Pekinie premier Beata Szydło. Pojawiły się bardzo konkretne propozycje na temat tego, co możemy wspólnie zrobić - dodała.
2017-05-12, 13:47
Posłuchaj
Od spotkań z najważniejszymi politykami Chin rozpoczyna wizytę w tym kraju premier Beata Szydło (IAR)
Dodaj do playlisty
Premier podczas spotkania z dziennikarzami powiedziała, że jej rozmowy z prezydentem Chin Xi Jinpingiem i chińskim premierem Li Keqiangiem dotyczyły spraw gospodarczych, w tym możliwości współpracy. Podkreśliła, że spotkania trwały dłużej niż zaplanowano. Według szefowej rządu padły "konkretne deklaracje dotyczące podejmowanych inicjatyw".
- Pojawiły się bardzo konkretne propozycje, bardzo konkretna rozmowa na temat tego, co możemy wspólnie zrobić - powiedziała Szydło. Dodała, że obszar zainteresowania ze strony chińskiej dotyczy inwestycji, nowoczesnych technologii, turystyki i rolnictwa.
Szefowa polskiego rządu oceniła, że umowy podpisane ze stroną chińską i jej rozmowy z chińskimi przywódcami wskazują, iż - Polska stała się państwem, na które władze chińskie zaczynają zwracać uwagę, jeśli chodzi o współpracę gospodarczą - dodała.
- Polska jest postrzegana tutaj jako brama, która może prowadzić do współpracy z Unią Europejską i jest to dostrzegane - powiedziała Szydło. Zaznaczyła, że potwierdzało się to w jej rozmowach z przedstawicielami biznesu. Jak dodała, spotkała się z przedstawicielami dziewięciu największych chińskich firm.
Polska wiąże duże oczekiwania z projektem Pasa i Szlaku
Polska przyjęła projekt Pasa i Szlaku z otwartością i wiąże z nim duże oczekiwania - powiedziała w Pekinie premier Beata Szydło na spotkaniu z prezydentem Chin Xi Jinpingiem. Przywódca Państwa Środka deklarował chęć rozwoju strategicznego partnerstwa z Polską.
Od spotkania z Xi premier Szydło rozpoczęła w piątek wizytę w Chinach. Jej przewodnim tematem jest współpraca gospodarcza, m.in. w kontekście realizowanej przez Chiny koncepcji Nowego Jedwabnego Szlaku, zwanego też projektem Jednego Pasa i Jednego Szlaku.
- Liczę na dalszą bliską współpracę w sferze politycznej w ramach wszechstronnego partnerstwa strategicznego i jej przełożenie na korzystne dla obu stron wymierne efekty w relacjach gospodarczych - powiedziała Szydło.
REKLAMA
Nowy impuls relacji polsko-chińskiej
Nawiązała do wizyt prezydenta Andrzeja Dudy w Chinach i prezydenta Xi w Polsce. Jak podkreśliła, nadały one nowy impuls relacjom polsko-chińskim. - Cieszę się, że moja wizyta przyczynia się do podtrzymania regularności spotkań na najwyższym szczeblu - dodała.
- Polska jest ważnym partnerem Chin w Europie Środkowo-Wschodniej i Unii Europejskiej. Chcemy rozwijać wszechstronne partnerstwo strategiczne z Polską - zadeklarował chiński przywódca.
Dodał, że Polska była jednym z pierwszych krajów, które nawiązały stosunki dyplomatyczne z Chińską Republiką Ludową. - Tradycyjna przyjaźń między Chinami i Polską ma solidne podstawy i jest bardzo cenna. Mamy wszelkie powody ku temu, by wzmocnić i rozwijać tradycyjną przyjaźń obu krajów - mówił Xi w Wielkiej Hali Ludowej, gdzie w piątek spotkał się z szefową polskiego rządu.
- Jestem pod wielkim wrażeniem pozytywnego nastawienia pani premier do rozwoju stosunków między dwoma krajami i pragmatycznego podejścia w rozwiązywaniu problemów - zauważył.
Nowe połączenia komunikacyjne
Nowy Jedwabny Szlak ma na celu rozwijanie sieci połączeń drogowych, kolejowych i lotniczych pomiędzy Azją a Europą.
Polska planuje budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego, co według powołanego przez rząd pełnomocnika ds. tej inwestycji Mikołaja Wilda, może być realne w ciągu 10 lat. Inwestycja obok centralnego lotniska dla Polski ma uwzględniać także skomunikowanie transportu kolejowego i drogowego. Wild był obecny na spotkaniu Szydło z Xi w Pekinie.
Jak podało Centrum Informacyjne Rządu, Polska jest zainteresowana zwiększeniem chińskich inwestycji w naszym kraju i wspólną realizacją "dużych projektów infrastrukturalnych". Priorytetem jest też pełne otwarcie chińskiego rynku dla polskich produktów rolnych.
W rozmowie Szydło z Xi w Wielkiej Hali Ludowej, będącej siedzibą chińskiego parlamentu, uczestniczyli, obok Wilda, m.in. szef Komitetu Stałego Rady Ministrów Henryk Kowalczyk, a także wiceszefowie resortów: spraw zagranicznych Joanna Wronecka, rolnictwa Jacek Bogucki i środowiska Mariusz Gajda. Obecny był także Radosław Pyffel, wicedyrektor Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych, który ma być chińską alternatywą dla zachodnich instytucji finansowych.
Było to drugie spotkanie premier Szydło z prezydentem Xi. Do pierwszej rozmowy doszło w czerwcu 2016 r. podczas wizyty chińskiego przywódcy w Warszawie. Wówczas doszło do podpisania międzyrządowych porozumień dotyczących inwestycji infrastrukturalnych związanych m.in. z Nowym Jedwabnym Szlakiem, wymiany handlowej oraz współpracy naukowej i kulturalnej.
Szefowa polskiego rządu rozmawiała także z premierem Chin Li Keqiangiem. Następnie wzięła udział w spotkaniu z prezesami chińskich firm i funduszy inwestycyjnych.
Wizyta Szydło potrwa do wtorku 16 maja. W niedzielę premier weźmie udział w inauguracji międzynarodowego Forum Pasa i Szlaku. Uczestniczyć w nim będą przedstawiciele krajów, które chcą przyłączyć się do realizacji Nowego Jedwabnego Szlaku; łącznie blisko 30 przywódców państw z całego świata.
Nowy Jedwabny Szlak szansą dla Polski
Polska leży w kluczowym miejscu w Europie; bardzo ważny jest jej dostęp do Bałtyku, sąsiedztwo z Niemcami i innymi krajami, to daje olbrzymi potencjał - mówi PAP rektor Uniwersytetu w Chongqing Tang Boming. Chiny widzą w Polsce partnera w rozwoju Nowego Jedwabnego Szlaku.
Nowy Jedwabny Szlak to ogromny projekt promowany przez administrację prezydenta Chin Xi Jingpinga od jesieni 2013 roku. Składa się on z "jednego pasa i jednego szlaku", które oznaczają odpowiednio sieć połączeń morskich i lądowych Chin z Europą - największym partnerem handlowym Pekinu. Na 14 i 15 maja zaplanowany jest szczyt "Pasa i Szlaku".
W Pekinie spotka się 28 przywódców, wśród nich premierzy: Polski - Beata Szydło, Włoch - Paolo Gentiloni, Hiszpanii - Mariano Rajoy, Grecji - Aleksis Cipras, Węgier - Viktor Orban. Na szczycie mają być także prezydenci Szwajcarii, Czech, Filipin i Rosji.
- To projekt, który ma połączyć Chiny, Europę i inne regiony, i to połączyć w oparciu o wiele aspektów - chociażby kulturowy, gospodarczy i transportowy. Ma to być także sposób na wzmocnienia przyjaznych relacji. Zasadniczym jego celem jest odnoszenie obopólnych korzyści przez wszystkie strony tego projektu - mówi PAP rektor Uniwersytetu w Chongqing.
REKLAMA
Rozwój infrastruktury lądowej
Jedną z takich korzyści jest to, że rozwój infrastruktury lądowej na trasie wiodącej między Europą a Chinami przez kraje środkowoazjatyckie stwarza możliwość szybszego transportu towarów niż drogą morską. A to daje większą swobodę przewożenia produktów rolno-spożywczych.
- To jest ogromy projekt, to jest jakby odnowienie, ożywienie tego szlaku, który już kiedyś łączył Azję i Europę. Chiny w celu realizacji tego projektu stworzyły między innymi Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych. Inwestujemy także w budowę infrastruktury w Sri Lance i w Pakistanie, by połączyć te wszystkie regiony – zauważa szef chińskiej uczelni.
Bezpośrednie połączenie kolejowe z Chinami ma piętnaście europejskich miast. Wśród nich jest Łódź, która ma takie połącznie z Chengdu w Syczuanie na środkowym zachodzie Chin. Ważnym dla Polski akcentem współpracy jest Centrum Badawcze Nowego Jedwabnego Szlaku na Politechnice Poznańskiej, które powstało pod koniec kwietnia tego roku. Do jego głównych zadań należą: transfer nauki, edukacji, kultury, a w konsekwencji - także biznesu. Centrum wyrasta poza Poznań, bo łączy najważniejsze uczelnie techniczne w Polsce i w Chinach. "Polska leży w kluczowym miejscu w Europie. Bardzo ważny jest jej dostęp do Bałtyku, sąsiedztwo z Niemcami i innymi krajami, to daje olbrzymi potencjał" - uważa Tang Boming.
Rektor uczelni w Chongqing miał okazję podróżować polskimi autostradami, co dało mu szansę przyjrzeć się, jak wygląda tutejsza infrastruktura. Przyznał, że widać rozwój i - co uznał za istotne - przedsięwzięcia są realizowane z poszanowaniem środowiska. Dodał jednak, że "dalsze inwestycje są potrzebne, na przykład trzeba rozwijać kolej. Chiny mają olbrzymie doświadczenie jeśli chodzi o kolej dużych prędkości. A chińskie korporacje mają doświadczenie w budowie infrastruktury za granicą i to może być taki dobry punkt do inwestowania”.
Polityka "Pasa i Szlaku" to swego rodzaju reaktywacja dawnego szlaku handlowego z Chin do Europy, który z końcem średniowiecza, wraz z rozrostem imperium tureckiego, stracił na znaczeniu. Nowy Jedwabny Szlak prowadzi przez kraje środkowoazjatyckie do Europy Zachodniej przez Polskę. Chińskie inwestycje w Nowy Jedwabny Szlak szacowane są na 40 mld dolarów. Kolejne 50 mld dolarów to kapitał Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych. Polska jest jego członkiem od 15 czerwca 2016 r.
abo
REKLAMA