Specustawa: będzie można szybciej budować porty. Odpowiedź na rosnące przeładunki

W sejmie trwają prace nad rządowym projektem ustawy o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych. Tzw. specustawa portowa zawiera rozwiązania przyspieszające budowę portów zewnętrznych w Polsce.

2019-07-31, 14:10

Specustawa: będzie można szybciej budować porty. Odpowiedź na rosnące przeładunki
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Pixabay

Posłuchaj

O pracach nad ustawą, która ma przyspieszyć powstanie Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni i głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu - była mowa w radiowej Jedynce w audycji przygotowanej przez Tomasza Matusiaka.l
+
Dodaj do playlisty

Projekt ustawy, którym zajmują się posłowie, ma przyspieszyć powstanie Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni i głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.

Nowe przepisy zostały przygotowane w resorcie gospodarki morskiej. Wprowadzają  ułatwienia proceduralne, które usprawnią budowę portów zewnętrznych w ramach rozbudowy portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.

- Jeszcze parę lat temu nikt nie wyobrażał sobie, że polskie porty mogą osiągnąć 100 mln ton przeładunku, dlatego ich rozbudowa jest koniecznością - mówił w radiowej Jedynce minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

REKLAMA

Minister dodał, że ostatnie pół roku wypada bardzo dobrze, jeżeli chodzi o liczbę przeładunków w polskich portach.

- Polskie porty morskie są w bardzo dobrej kondycji i gwałtownie zwiększają przeładunki - podkreśla Dominik Sipiński - Polityka Insight

Dziennikarz zaznacza, że transport morski jest ważnym źródłem dochodu polskiego budżetu.

Największą inwestycją, która powstanie w oparciu o specustawę, będzie Port Centralny w Gdańsku. Koszt budowy może sięgnąć 12 mld zł. Port Zewnętrzny w Gdyni ma kosztować 4-5 mld zł, a koszt terminalu kontenerowego w Świnoujściu to 2-2,5 mld zł.

REKLAMA

Resort gospodarki morskiej podkreśla, że bez nowej ustawy proces przygotowania inwestycji w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu wyniósłby około 7 lat, dzięki nowym przepisom skróci się do 3-4 lat.

Tomasz Matusiak, akg

 

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej