Specustawa: będzie można szybciej budować porty. Odpowiedź na rosnące przeładunki
W sejmie trwają prace nad rządowym projektem ustawy o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych. Tzw. specustawa portowa zawiera rozwiązania przyspieszające budowę portów zewnętrznych w Polsce.
2019-07-31, 14:10
Posłuchaj
Projekt ustawy, którym zajmują się posłowie, ma przyspieszyć powstanie Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni i głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
Nowe przepisy zostały przygotowane w resorcie gospodarki morskiej. Wprowadzają ułatwienia proceduralne, które usprawnią budowę portów zewnętrznych w ramach rozbudowy portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.
- Jeszcze parę lat temu nikt nie wyobrażał sobie, że polskie porty mogą osiągnąć 100 mln ton przeładunku, dlatego ich rozbudowa jest koniecznością - mówił w radiowej Jedynce minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
REKLAMA
Minister dodał, że ostatnie pół roku wypada bardzo dobrze, jeżeli chodzi o liczbę przeładunków w polskich portach.
- Polskie porty morskie są w bardzo dobrej kondycji i gwałtownie zwiększają przeładunki - podkreśla Dominik Sipiński - Polityka Insight
Dziennikarz zaznacza, że transport morski jest ważnym źródłem dochodu polskiego budżetu.
Największą inwestycją, która powstanie w oparciu o specustawę, będzie Port Centralny w Gdańsku. Koszt budowy może sięgnąć 12 mld zł. Port Zewnętrzny w Gdyni ma kosztować 4-5 mld zł, a koszt terminalu kontenerowego w Świnoujściu to 2-2,5 mld zł.
REKLAMA
Resort gospodarki morskiej podkreśla, że bez nowej ustawy proces przygotowania inwestycji w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu wyniósłby około 7 lat, dzięki nowym przepisom skróci się do 3-4 lat.
Tomasz Matusiak, akg
REKLAMA
REKLAMA