Prezes CPK: musimy szukać finansowania komercyjnego, myślimy o kierunkach dalekowschodnich
Spółka Centralny Port Komunikacyjny chce pozyskać partnera, który zaproponuje rozwiązania dotyczące finansowania inwestycji i jej późniejszego utrzymania - powiedział prezes CPK Piotr Malepszak. Wskazał, że brani pod uwagę są m.in. partnerzy z doświadczeniem z Dalekiego Wschodu.
2019-09-03, 20:35
Podczas 29 Forum Ekonomicznego w Krynicy dyskutowano m.in. na temat planowanej nowej strategii dla lotnictwa cywilnego w Polsce. Opracowanie do 2020 r. dokumentu dot. rządowej polityki rozwoju sieci lotnisk, z uwzględnieniem budowy CPK, w połowie czerwca zapowiedział wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.
Inwestycja będzie rentowna
- Naszą zagwozdką jest, jak znaleźć pieniądze na tę inwestycję. Dzisiaj wiemy, że nie jesteśmy w stanie sfinansować tego portu lotniczego z pieniędzy unijnych, czyli musimy szukać finansowania komercyjnego - różnego rodzaju - powiedział w Krynicy prezes spółki CPK.
- Te testy, te informacje, które mamy, wskazują, że inwestycja będzie rentowna w perspektywie następnych trzydziestu lat. To daje nam pewien spokój, ale opierając się na twardych danych dotyczących ruchu lotniczego patrzymy na tę inwestycję w kategorii "must have". To nie jest tak, że ten aspekt finansowy będzie przeważał – on będzie bardzo znaczący - sprecyzował.
"Myślimy o kierunkach dalekowschodnich"
- Liczby pokazują, że w perspektywie może nie dziesięciu lat - chociaż np. za trzy-cztery lata Okęcie dojdzie do skraju przepustowości - takie lotnisko musi powstać” - dodał. - Stąd warunek niezbędny posiadania nowej infrastruktury - wyjaśnił.
- Pod kątem finansowania: rozpoczynamy dzisiaj współpracę z partnerami strategicznymi, którzy mają nam na to pytanie odpowiedzieć; głównie myślimy o kierunkach dalekowschodnich, które mają doświadczenie w budowie i zarządzaniu dużymi portami lotniczymi - wskazał.
- Doradztwo strategiczne, które chcemy zawrzeć, ma nam dać najlepszą odpowiedź, jak sfinansować to lotnisko i w jaki sposób to lotnisko utrzymywać” - uściślił zastrzegając, że w tym kontekście nie ma także jeszcze odpowiedzi, jak lotnisko będzie wyglądało i ile będzie kosztowało. „Tę kwestię określi plan strategiczny - zaznaczył prezes CPK.
REKLAMA
CPK, czyli nie tylko lotnisko
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma zostać wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie byłby w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, umożliwiające przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Docelowo lotnisko ma umożliwiać rozbudowę do przepustowości ok. 100 mln pasażerów. Według ostatnich zapowiedzi MI do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.
PAP, akg
REKLAMA