Polskie porty zarabiają coraz więcej. Utrzymaniu wzrostu posłużą nowe inwestycje
Rosną przeładunki w polskich portach, a transport morski staje się coraz ważniejszym źródłem dochodu budżetu. Rozbudowę i modernizację bazy portowej zakłada projekt "Programu rozwoju polskich portów morskich do roku 2030", który jest częścią "Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju" premiera Mateusza Morawieckiego.
2019-11-04, 13:15
Posłuchaj
- Celem projektu jest dostosowanie oferty usługowej portów morskich do zmieniających się potrzeb rynkowych oraz stworzenie bezpiecznego i przyjaznego dla środowiska systemu portowego - mówił w radiowej Jedynce Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
- Oprócz rozbudowy portów zewnętrznych stawiamy również na rozwój żeglugi śródlądowej, która jest jedną z najbardziej ekologicznych form transportu - dodał wiceminister.
- Polskie porty morskie są w bardzo dobrej kondycji i gwałtownie zwiększają przeładunki - podkreślił Dominik Sipiński z Polityki Insight.
REKLAMA
Jak zaznaczył, transport morski jest ważnym źródłem dochodu polskiego budżetu.
Największą inwestycją, która powstanie w oparciu o specustawę, będzie Port Centralny w Gdańsku. Koszt budowy może sięgnąć 12 mld zł. Port Zewnętrzny w Gdyni ma kosztować 4-5 mld zł, a koszt terminalu kontenerowego w Świnoujściu to 2-2,5 mld zł.
>>>[CZYTAJ WIĘCEJ] Światowe Dni Morza. Marek Gróbarczyk: chcemy pokazać potencjał polskiego wybrzeża
Na wszystkie inwestycje wskazane w planie finansowym "Programu rozwoju polskich portów morskich do roku 2030" trzeba będzie przeznaczyć blisko 40 mld zł.
Tomasz Matusiak, "Jedynka", PR24, akg
REKLAMA
REKLAMA