Od stycznia 2020 roku wyższa o 700 złotych kara za brak OC

Każdy właściciel samochodu osobowego ma obowiązek opłacać ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Jego brak obarczony jest znaczną karą finansową. Od początku stycznia podstawa tej kary rośnie o 15 proc., do kwoty 5,2 tys. zł.  

2020-01-02, 13:30

Od stycznia 2020 roku wyższa o 700 złotych kara za brak OC
zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock

Wysokość sankcji za brak ubezpieczenia OC auta ustalana jest na każdy rok kalendarzowy, proporcjonalnie do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wynika to z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. W 2020 roku właściciel samochodu osobowego bez tej polisy zapłaci maksymalnie 5200 złotych kary, wobec 4500 złotych w 2019 roku.

Kara to nie jedyne obciążenie finansowe

Maksymalna stawka dla samochodu osobowego to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia, przy czym, gdy przerwa w ciągłości ubezpieczenia wynosi tylko kilka dni, sankcja jest niższa: jeżeli nie przekracza 3 dni, wynosi – 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. pełnej stawki.

Ale to nie jedyne obciążenie finansowe dla nieubezpieczonych. Spowodowanie wypadku pojazdem bez ważnej polisy OC pociąga za sobą jeszcze większe konsekwencje finansowe dla jego właściciela. Zarówno on, jak i sprawca wypadku muszą solidarnie zwrócić Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu odszkodowanie, które Fundusz wypłaci ofiarom takiego zdarzenia. UFG prowadzi łącznie ponad 16 tys. postępowań o zwrot wypłaconych odszkodowań. Średnia wartość takiej szkody przekracza 16,5 tysiąca złotych. Jednak rekordzista ma do zwrotu ponad 1,4 mln złotych.

Algorytmy poszukują nieubezpieczonych

Pojazdy bez ważnej polisy komunikacyjnej OC nie mają prawa jeździć po polskich drogach, a jeżeli tak się dzieje – to jest to niezgodne z prawem. Właściciele pojazdów mają obowiązek wykupić ubezpieczenie najpóźniej w dniu rejestracji auta, ciągnika, autobusu, motocykla czy motoroweru.

REKLAMA

UFG wciąż udoskonala system wykrywania nieubezpieczonych i pilnuje szczelności systemu ubezpieczeń komunikacyjnych OC. Ponad 75 proc. wykrywanych przypadków braku ubezpieczenia odbywa się nie poprzez kontrolę drogową policji czy innych zewnętrznych organów kontrolnych, lecz poprzez ustalenia własne UFG. Fundusz rozwija bowiem własne narzędzia do typowania nieubezpieczonych – przede wszystkim dzięki informacjom z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych i Centralnej Ewidencji Pojazdów. Baza przeszukiwana jest przez specjalne algorytmy wykrywające przerwy w ochronie ubezpieczeniowej, jak również opóźnienia w zawarciu ubezpieczenia OC przy pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce.

 

 

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/UFG/DoS/SW

REKLAMA

 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej