Bezpieczeństwo na drogach to infrastruktura, ale też rozsądek kierowców
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego jest jednym z priorytetów rządu nowej kadencji – podkreśla premier Mateusz Morawiecki. – Jesteśmy świadomi, że dopóki na polskich drogach ginie choć jeden człowiek, mamy wiele do zrobienia. Śmierć na drogach to tragedia tysięcy, nie tylko poszkodowanych, ale i ich bliskich.
2020-01-09, 10:00
Premier Mateusz Morawiecki w liście skierowanym do organizatorów i uczestników debaty na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym zapowiedział kolejne zmiany w przepisach, które – jak podkreślił – pozwolą skuteczniej walczyć z piratami drogowymi. Debata została zorganizowana przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Udział w niej wzięli przedstawiciele rządu, służb nadzorujących ruch drogowy w naszym kraju, ekspertów, dziennikarzy i działaczy społecznych na rzecz ofiar wypadków.
Przebudowa miejsca zagrażające życiu
Szef rządu przypomniał również, że w grudniu ubiegłego roku weszła w życie nowelizacja ustawy prawo o ruchu drogowym, która wprowadza przepisy dotyczące tworzenia "korytarzy życia" oraz jazdy na suwak.
– Teraz opracowujemy rozwiązania dotyczące pierwszeństwa pieszych na pasach, ograniczenia prędkości do 50 km/h w terenie zabudowanym przez cała dobę, oraz możliwość utraty prawa jazdy przy przekroczeniu dopuszczalnej prędkości o 50 km/h poza terenem zabudowanym na wszystkich kategoriach dróg – przypomniał Morawiecki. – Realizujemy również program likwidacji miejsc niebezpiecznych na drogach krajowych, w ramach którego chcemy przebudować miejsca zagrażające życiu i zdrowiu ich użytkowników.
Dodał, że w obecnej kadencji wprowadzony zostanie program bezpiecznej infrastruktury drogowej, z którego będą współfinansowane m.in. chodniki, lampy uliczne, sygnalizacja świetlna, czy budowa nowych przejść dla pieszych.
REKLAMA
Duże zaległości w infrastrukturze drogowej
Na ten właśnie temat szczególną uwagę zwrócił szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk, który mówił, że w wyniku starań resortu infrastruktury, Instytutu Transportu Samochodowego, Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wypracowano zasady doświetlania przejść dla pieszych.
– Ponad 200 przejść dla pieszych doświetlonych w Małopolsce. Żadnego wypadku drogowego od zmierzchu na przejściu dla pieszych w Małopolsce. Zero wypadków – powiedział.
Minister przypomniał również, że w ubiegłym roku na przebudowę infrastruktury na drogach gminnych i powiatowych przeznaczono 10 mld zł. Dodał, że w ciągu 10 lat to będzie 36 mld zł.
– Problem ilości tak wielu wypadków drogowych wynika m.in. z tego że Polska ma jeszcze duże zaległości, jeżeli chodzi o infrastrukturę drogową – uważa Adamczyk. – I o tym nie możemy zapominać patrząc chociażby na to, że Polska jest jednym z liderów, jeśli chodzi o ilość samochodów osobowych na tysiąc mieszkańców w Unii Europejskiej. Często porównujemy w debacie publicznej sytuację na drogach niemieckich, czy francuskich. Otóż i Francuzi i Niemcy mają zdecydowanie mniej samochodów osobowych na tysiąc mieszkańców aniżeli Polacy, ale od lat mieli doskonale rozbudowaną infrastrukturę drogową. My dopiero przebudowujemy tę infrastrukturę.
REKLAMA
Wyższa kara dla odurzonych za kierownicą
Z kolei wiceminister resortu sprawiedliwości Michał Wójcik zapewnił, że w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach wspólnie z resortem infrastruktury opracowywane są nowe rozwiązania. Zaznaczył również, że jeszcze do niedawna osoba w stanie nietrzeźwości, czy po spożyciu dopalaczy, która spowodowała wypadek ze skutkiem śmiertelnym, lub z ciężkim uszczerbkiem na zdrowiu – ze względu na dolną granicę sankcji – mogła odbywać karę w warunkach wolnościowych. Dodał, że do więzień nie trafiało nawet 30-40 proc. takich osób.
– Zmieniliśmy przepisy, podnieśliśmy tę granicę i spowodowaliśmy, że takie osoby już dzisiaj za te czyny znajdują się w więzieniach – podkreślił.
Dodał również, że miało to ściśle określone przełożenie procentowe, jeśli chodzi o zmniejszenie liczby wypadków w określonych kategoriach, którymi zajęło się Ministerstwo Sprawiedliwości.
Kierowca bezpieczny to kierowca zdrowy
Ale bezpieczeństwo na drodze to również jakość pracy policji zaznaczył wiceszef MSWiA Maciej Wąsik. Dodał jednak, że liczba wypadków wynika z wielu rzeczy, ale podstawową przyczyną są złe nawyki Polaków. Dodał także, iż MSWiA przeznaczy w tym roku ok. 6 mln zł z Programu Poprawy Bezpieczeństwa im. Władysława Stasiaka na doświetlenie przejść.
REKLAMA
– Za 6 mln zł rocznie można doświetlić 120 przejść dla pieszych. My w tym roku to zrobimy – powiedział Wąsik.
Debata obejmowała postrzeganie bezpieczeństwa na drogach w bardzo szerokim aspekcie. Uczestniczył w niej również Główny Inspektor Sanitarny Jarosław Pinkas, który zwrócił uwagę na to, jak dużą wagę w bezpieczeństwie ruchu drogowego odgrywa stan zdrowia kierowcy.
– Kierowca, który jeździ bezpiecznie to kierowca, który wsiada do samochodu zdrowy. Ma znormalizowane ciśnienie, wie że nie ma cukrzycy, albo jest to cukrzyca ustabilizowana. To jest kierowca, który nie ma poczucia pragnienia, a potrafi nawodnić się tym, co jest zdrowe. To jest kierowca, który wie, że nie ma prawa wsiąść za kierownicę, kiedy jest pod wpływem środków psychoaktywnych – podkreślił Pinkas.
REKLAMA
PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS
REKLAMA
REKLAMA