300 autobusów elektrycznych w dwa lata

Agencja Rozwoju Przemysłu i spółka Rafako zawarły wstępne porozumienie o współpracy przy produkcji nowego autobusu elektrycznego. Optymistyczne plany zakładają, że w ciągu pierwszych dwóch lat od założenia spółki może powstać 300 elektrycznych autobusów.

2020-01-26, 11:15

300 autobusów elektrycznych w dwa lata
W Polsce Grupa Orlen posiada ponad 300 stacji o mocy do 50 kW i 160 urządzeń o mocy 50-150 kW.Foto: pixabay

Do wspólnego przedsięwzięcia Rafako ma wnieść opracowany prototyp pojazdu, który ma już homologację na kraje UE, natomiast ARP ma sfinansować uruchomienie procesu produkcji. Szacuje się, że pierwszy etap inwestycji może pochłonąć kilkadziesiąt milionów złotych.


Powiązany Artykuł

samochody elektryczne ekologia 1200.jpg
PolskieRadio24.pl Gospodarka Artykuł Jak przyspieszyć elektromobilność? Ekspert: potrzebne dopłaty także dla firm

– Rozpatrywane są dwa warianty sfinalizowania współpracy: albo przejmiemy część Rafako, albo większościowe udziały w firmie Rafako E-Bus, którą spółka założyła rozpoczynając prace nad elektrycznym pojazdem – powiedział wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu Paweł Kolczyński.

 

To nie jest „kot w worku”

ARP jako podmiot zarządzający 60 spółkami wykonujący prawa z akcji lub udziałów w 95 spółkach skarbu państwa, dysponuje nieruchomościami oraz bazą kapitałową i techniczną, która pozwoli szybko i sprawnie uruchomić produkcję.

REKLAMA

 Dla nowej inwestycji rozważanych jest kilka lokalizacji, m.in. w województwie podkarpackim, kujawsko-pomorskim, wielkopolskim, czyli w okręgach, gdzie są „kadry dysponujące potrzebnymi umiejętnościami”. Kolczyński podkreślił też, że inwestycja w produkcję nowego autobusu „nie jest kupowaniem kota w worku”, a przedsięwzięcie jest uzasadnione biznesowo i społecznie.

– Popyt na bezemisyjne pojazdy jest duży i będzie rósł. Wynika to m.in. z zapotrzebowania zgłaszanego przez samorządy, dla których e-autobusy są niezbędne do zapewnienia sprawnej, ekologicznej lokalnej komunikacji. Ważne są również plany Unii Europejskiej, która odchodzi od silników napędzanych olejem napędowym – powiedział.

Powiązany Artykuł

elektromobilność1200.jpg
Ekoauta otrzymają zielone tablice. Właściciele mogą już o nie wnioskować

Jest miejsce dla innowacyjnych podmiotów

Jednym z atutów nowej inicjatywy jest fakt, że samorządy zapowiadają wymianę gimbusów i – co bardzo ważne – będą mogły otrzymać dofinansowanie do zakupu e-autobusów z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

REKLAMA

Wiceprezes ARP przyznał, że na rynku jest kilka firm, które mają doświadczenie w produkcji autobusów, takich jak Volvo, MAN czy Solaris, ale według analityków „potrzeby są tak duże, że jest jeszcze miejsce dla nowych innowacyjnych podmiotów”.

Zaprojektowany pojazd jest stosunkowo niewielki (8,5 m), lekki, z baterią umieszczoną w podwoziu, co czyni go bezpieczniejszym i bardziej stabilnym. Poza tym większość podzespołów i komponentów do jego produkcji zostało zaprojektowane tak, by powstawały w polskich fabrykach.

Szansa na sfinansowanie nowych prototypów

Agencja Rozwoju Przemysłu wspólnie z Rafako oraz spółką E-bus przystąpiły do konkursu „Bezemisyjny Transport Publiczny” organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Konsorcjum przeszło już do II etapu, a ostateczne rozstrzygnięcie powinno nastąpić w pierwszym kwartale tego roku. Pozyskanie środków z NCBR pozwoli na rozszerzenie prac badawczo-rozwojowych i stworzenie prototypów dłuższych pojazdów: 10-, 12- i 18-metrowych.


Powiązany Artykuł

elektromobilność1200.jpg
Licznik elektromobilności wskazał ponad 8 tys. aut na prąd. Klienci wyczekują dopłat

Zgodnie z zawartym porozumieniem ARP ma pierwszeństwo w negocjacjach do 30 czerwca br., co oznacza, że do tego czasu Rafako nie będzie szukał innego partnera.

REKLAMA

 

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS

 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej