Sprawy urzędowe załatwiajmy online. Podpowiadamy, jak to zrobić
Do załatwiania spraw urzędowych przez internet potrzebujemy profilu zaufanego (PZ). To tzw. środek identyfikacji elektronicznej. W praktyce to bardzo proste, a co najważniejsze – bardzo pomocne.
2020-03-16, 15:30
Po pierwsze - profil zaufany
- Profil zaufany to zbiór danych o nas samych. W internecie, tak jak podczas osobistej wizyty w urzędzie, musimy udowodnić, że my to my. W sieci nie wylegitymujemy się dowodem osobistym, dlatego właśnie potrzebujemy profilu zaufanego - tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Powiązany Artykuł
Dzień Bezpiecznego Internetu. Minister cyfryzacji: 5 mln osób posiada profil zaufany
Mówiąc inaczej – profil zaufany to nasze elektroniczne dane. Każdy z nas może mieć tylko jeden profil zaufany – jest on przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL. Profil zaufany jest ważny 3 lata. Dlatego jeśli właśnie sobie przypomnieliście, że kiedyś go zakładaliście, sprawdźmy kiedy to było. Jeśli PZ skończył 3 lata – trzeba załóżyć nowy.
REKLAMA
Obecnie z profilu zaufanego korzysta ponad 5,5 miliona Polaków.
Powiązany Artykuł
"Promujemy tryb zdalny". Minister cyfryzacji zachęca pracodawców do umożliwiania pracy przez internet
Jak założyć PZ?
Sposoby są dwa. W obecnej sytuacji najlepiej to zrobić korzystając z bankowości elektronicznej. Taką możliwość dają największe polskie banki.
Drugi sposób na założenie profilu zaufanego to wypełnienie wniosku w internecie, a później potwierdzenie swojego PZ w punkcie potwierdzającym. Takie punkty to m.in. poczty, urzędy gmin czy starostwa. Jeśli to możliwe - warto założyć profil zaufany przez bankowość elektroniczną.
Powiązany Artykuł
Ministerstwo Cyfryzacji i MEN zapraszają na lekcje do internetu
Po drugie - GOV.PL
REKLAMA
Jeśli założyliśmy już profil zaufany i planujemy zacząć załatwiać online sprawy urzędowe, jest tylko jeden adres, pod który powinniście się udać – na stronę www.GOV.pl.
- To portal, który powstał po to, by ułatwiać życie obywatelom. Znajdą tam informacje ze wszystkich ministerstw, ale i wszystkie dostępne e-usługi – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Aby ułatwić wyszukiwanie pogrupowaliśmy je w kategorie. Można też skorzystać z wyszukiwarki. Poruszanie się po portalu jest bardzo intuicyjne, nawet dla osób, które rzadko korzystają z internetu - mówi szef MC.
- Dzięki internetowi, niezależnie od sytuacji w jakiej się znaleźliśmy, urzędy są dla nas otwarte 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Korzystanie z e-administracji nie jest trudne – przekonuje minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Warto dobrze wykorzystać czas w domu, np. załatwiając urzędowe zaległości – dodaje szef MC.
REKLAMA
Min. Cyfryzacji, PR24, akg
REKLAMA