Sprawy urzędowe załatwiajmy online. Podpowiadamy, jak to zrobić

Do załatwiania spraw urzędowych przez internet potrzebujemy profilu zaufanego (PZ). To tzw. środek identyfikacji elektronicznej. W praktyce to bardzo proste, a co najważniejsze – bardzo pomocne.

2020-03-16, 15:30

Sprawy urzędowe załatwiajmy online. Podpowiadamy, jak to zrobić
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Glow Images/East News

Po pierwsze - profil zaufany 

- Profil zaufany to zbiór danych o nas samych. W internecie, tak jak podczas osobistej wizyty w urzędzie, musimy udowodnić, że my to my. W sieci nie wylegitymujemy się dowodem osobistym, dlatego właśnie potrzebujemy profilu zaufanego - tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Powiązany Artykuł

shutterstock_internet 1200.jpg
Dzień Bezpiecznego Internetu. Minister cyfryzacji: 5 mln osób posiada profil zaufany

Mówiąc inaczej – profil zaufany to nasze elektroniczne dane. Każdy z nas może mieć tylko jeden profil zaufany – jest on przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL. Profil zaufany jest ważny 3 lata. Dlatego jeśli właśnie sobie przypomnieliście, że kiedyś go zakładaliście, sprawdźmy kiedy to było. Jeśli PZ skończył 3 lata – trzeba załóżyć nowy.

REKLAMA

Obecnie z profilu zaufanego korzysta ponad 5,5 miliona Polaków.

Powiązany Artykuł

shutterstock_laptop-1200.jpg
"Promujemy tryb zdalny". Minister cyfryzacji zachęca pracodawców do umożliwiania pracy przez internet

Jak założyć PZ?

Sposoby są dwa. W obecnej sytuacji najlepiej to zrobić korzystając z bankowości elektronicznej. Taką możliwość dają największe polskie banki.

Drugi sposób na założenie profilu zaufanego to wypełnienie wniosku w internecie, a później potwierdzenie swojego PZ w punkcie potwierdzającym. Takie punkty to m.in. poczty, urzędy gmin czy starostwa. Jeśli to możliwe - warto założyć profil zaufany przez bankowość elektroniczną.

Powiązany Artykuł

kobieta komputer laptop 2 1200.jpg
Ministerstwo Cyfryzacji i MEN zapraszają na lekcje do internetu

Po drugie - GOV.PL

REKLAMA

Jeśli założyliśmy już profil zaufany i planujemy zacząć załatwiać online sprawy urzędowe, jest tylko jeden adres, pod który powinniście się udać – na stronę www.GOV.pl.

- To portal, który powstał po to, by ułatwiać życie obywatelom. Znajdą tam informacje ze wszystkich ministerstw, ale i wszystkie dostępne e-usługi – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Aby ułatwić wyszukiwanie pogrupowaliśmy je w kategorie. Można też skorzystać z wyszukiwarki. Poruszanie się po portalu jest bardzo intuicyjne, nawet dla osób, które rzadko korzystają z internetu - mówi szef MC.

- Dzięki internetowi, niezależnie od sytuacji w jakiej się znaleźliśmy, urzędy są dla nas otwarte 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Korzystanie z e-administracji nie jest trudne – przekonuje minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Warto dobrze wykorzystać czas w domu, np. załatwiając urzędowe zaległości – dodaje szef MC.

REKLAMA

Min. Cyfryzacji, PR24, akg


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej