Kongres Polska Wielki Projekt. Debata o sztuce zarządzania publicznego

W zarządzaniu dużą organizacją, zwłaszcza publiczną, kluczowym elementem jest kultura organizacyjna oparta o profesjonalizm, współpracę i poczucie odpowiedzialności - mówił Paweł Borys, prezes PFR, podczas Kongresu Polska Wielki Projekt.

2021-09-17, 19:56

Kongres Polska Wielki Projekt. Debata o sztuce zarządzania publicznego
W Polsce więcej niż trzech na czterech prezesów deklaruje zamiar zwiększania zatrudnienia.Foto: shutterstock/UfaBizPhoto

W dyskusji o sztuce zarządzania publicznego, szef PFR wskazał, że trzeba mieć świadomość, że państwo to nie korporacja, choć oczywiście w pewnych sferach jak np. organizacja, państwo może się uczyć od biznesu jak skutecznie osiągać cele.

Powiązany Artykuł

Polska wielki projekt-1200.jpg
Kongres Polska Wielki Projekt. Debata o przemianach w kraju i Europie

Jak podkreślił Borys, sprawne państwo skutecznie realizuje usługi publiczne, osiąga ważne cele w zakresie bezpieczeństwa, zdrowia , edukacji czy gospodarki. - I żeby można było to zrobić to podobnie jak firma, państwo musi zaplanować, często na wiele lat do przodu, polityki publiczne, i strategię ich sprawnej realizacji - wyjaśnił.

Dodał, że w przyśpieszającym świecie, pojawia się forma pośrednia, czyli odchodzenie od planowania na 5 - 10 lat z raportowaniem, na rzecz działań elastycznych, zwinnych do wprowadzania zadań na bieżąco, wprowadzając zmiany w organizacji bez planowania.

Wskazał, że z jego doświadczenia w zarządzaniu dużą organizacją, zwłaszcza publiczną, ważna jest sprawność organizacyjna, której kluczowym elementem jest kultura organizacyjna oparta o profesjonalizm, o współpracę i poczucie odpowiedzialności. Dodał, że buduje się to poprzez właściwą rekrutacje ludzi, szkolenia i rozwój kompetencji.

- W skali państwa oczywiście trudniej to zrobić, jak ma się małą organizację, znacznie łatwiej wprowadzić kulturę organizacji, przy czym nie da się jej zadekretować - zaznaczył.Kongres Polska Wielki Projekt wrzesień 1200.jpg

Powiązany Artykuł

''Polski model kapitalizmu to rozsypane puzzle''. Trwa druga część Kongresu Polska Wielki Projekt

Jak podkreślił, ważnym elementem sprawnej organizacji jest przywództwo, ale metody zarządzania oparte o dużą hierarchię przegrywają we współczesnym świecie. Zdaniem szefa PFR, kluczowe jest żeby osoby na jak najniższym poziomie identyfikowały się z celami organizacji, oraz miały łączność z przedstawicielami innych szczebli.

Dodał, że element hierarchiczności w administracji jest naturalny, ale tam, gdzie jak największa liczb osób jest zaangażowana, łatwiej osiągać cele. Zwrócił przy tym uwagę, że organizacja nie jest do końca demokracją.

REKLAMA

Jak zaznaczył, w zarządzaniu, zwłaszcza organizacjami publicznymi ważne jest, żeby ludzie nie bali się podejmować decyzji w obawie przed kontrolą czy odpowiedzialnością. Mówił też o akceptacji porażki. - W administracji jest to szczególne widocznie, tam ludzie nie ryzykują, bo boją się porażki, a bez zaakceptowania tego nie wykreujemy lidera - powiedział.

Według Borysa, nie można pominąć kwestii umiejętnością zarządzania informacją w administracji, oraz jej zdolności do zarządzania różnymi danymi, tak potrzebnymi do skutecznego planowania. - W tej kwestii nie tylko Polska ma wiele do nadrobienia, bo to kluczowe do budowania sprawnego państwa - ocenił.

PR24, akg 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej