Modernizacja dojazdów do portów w Gdańsku i Gdyni na półmetku
Prace inwestycyjne, które ułatwią dostęp do portów morskich w Gdyni i Gdańsku drogą lądową i kolejową są już w 50 procentach gotowe. O szczegółach informują; PKP Polskie Linie Kolejowe i ministerstwo infrastruktury.
2022-04-08, 16:25
Kolejarze modernizują istniejące tory. Budują także nową trakcję elektryczną. By ułatwić dostęp do portu w Gdyni, zbudowano już około 70 kilometrów nowych torów. Inwestycja jest współfinansowana z unijnych funduszy. Całkowity koszt, to ponad dwa i pół miliarda złotych.
Jak informuje PKP PLK, zakończone zostały zasadnicze prace przy projekcie dotyczących poprawy dostępu do portu w Gdańsku.
Pociągi jeżdżą po zmodernizowanych torach z nową siecią trakcyjną w obrębie stacji Gdańsk Zaspa Towarowa, Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Wiślany oraz na liniach Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany. Wykonawca zabudował 72 km nowych torów i 233 rozjazdy.
Od grudnia 2021 roku kierowcy korzystają również z nowego wiaduktu drogowego w ciągu ulicy Ku Ujściu. Stumetrowy obiekt zastąpił przejazd kolejowo – drogowy między stacjami Gdańsk Kanał Kaszubski i Gdańsk Port Północny.
REKLAMA
Nowe przejazdy dla aut
Poprawa kolejowego dostępu do portu Gdańsk to także modernizacja 13 przejazdów kolejowo-drogowych oraz przebudowa obiektów inżynieryjnych: 3 mostów, 2 wiaduktów i 18 przepustów. Rozbudowa Lokalnego Centrum Sterowania o nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz urządzenia i systemy telekomunikacyjne zapewniła sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w połowie tego roku.
W ramach prac związanych z realizacją projektu dotyczącego połączenia z portem w Gdyni zbudowano blisko 70 kilometrów nowych torów oraz 166 rozjazdów.
Teraz prace wkraczają w kolejną fazę. Prowadzone są roboty ziemne wzmacniające i stabilizujące podłoże. Układane są nowe tory, zabudowywane rozjazdy oraz montowane elementy sieci trakcyjnej. Tymczasowe połączenia między torami umożliwiają płynne prowadzenie prac przy utrzymaniu stałego dostępu pociągów do torów na terenie portu. Na stacji Gdynia Port gotowa jest sieć ciepłownicza, przebudowywana jest sieć wodociągowa, kanalizacyjna i gazowa.
Ponadto ukończonych jest 11 podziemnych zbiorników retencyjnych, kolejne dwa są w budowie. Gotowa jest również publiczna ładownia. Budowane są dwa nowe wiadukty kolejowe, które usprawnią przejazd do portu, a także wyremontowano most nad rzeką Chylonką. Zakończenie umowy planowane jest w drugiej połowie przyszłego roku.
REKLAMA
– Realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe projekty poprawiające kolejowy dostęp do polskich portów morskich, zwiększają ich potencjał, co przyczynia się do rozwoju gospodarki kraju. Istotny jest aspekt ekologiczny, ponieważ przewóz ładunków z wykorzystaniem nowoczesnej kolei to alternatywa dla transportu drogowego - powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Nowe centrum zarządzania pociągami
Lokalne Centrum Sterowania w Porcie Gdynia, oddane do użytku w marcu zapewnia sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów do nabrzeży gdyńskiego portu. W ciągu doby dyżurni ruchu zapewniają sprawne i bezpieczne przejazdy dla około 50 pociągów wjeżdżających i wyjeżdżających z portu z ładunkami oraz podczas około 230 jazd manewrowych.
Prace kolejarzy wspierają nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Informacje o sytuacji na torach dojazdowych do portu i na stacji towarowej obserwowane są na monitorach. Komputerowe urządzenia umożliwiają pracę manewrową, nadzór nad zestawianiem i przygotowaniem pociągów do jazdy. Z nowej nastawni Gdynia Port P1 prowadzony jest ruch z jazdami manewrowymi składów z ładunkami.
Modernizacja infrastruktury jest współfinansowana ze środków europejskich, z instrumentu CEF "Łącząc Europę".
REKLAMA
PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw
REKLAMA