Mimo trwającej wojny powoli powraca optymizm polskich konsumentów

2022-04-21, 13:36

Mimo trwającej wojny powoli powraca optymizm polskich konsumentów
Konsumenci robiąc zakupy biorą pod uwagę nie tylko to co jest im dziś potrzebne ale też jakie są ich możliwości oraz wizja przyszłości. Foto: eldar nurkovic/Shutterstock

W kwietniu nastąpiła widoczna poprawa nastrojów konsumenckich Polaków. Po spowodowanym atakiem Rosji na Ukrainę głębokim załamaniu nastrojów w marcu obecnie nastroje powoli zaczynają się poprawiać, zwłaszcza w odniesieniu do przyszłości gospodarki. Jednak ciągle im daleko do sytuacji przed rokiem.

Według GUS w kwietniu odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich. Mniej poprawiły się oceny bieżącej sytuacji.

Słaba poprawa obecnych nastrojów konsumentów

Liczony przez Główny Urząd Statystyczny bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje w konsumpcji indywidualnej, wyniósł minus 37,2 proc. i był o 1,8 pkt. proc. wyższy niż w marcu.

Wydaje się, że to bohaterski opór Ukraińców spowodował, że najbardziej poprawiły się oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej ankietowanych gospodarstw domowych (wzrosty odpowiednio o 8,5 p. proc. i 4,0 p. proc.). Wzrost wystąpił także w przypadku ocen możliwości dokonywania ważnych zakupów (o 2,5 p. proc.). Gorsze niż w marcu są oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 4,6 p. proc. i 1,6 p. proc.).


W odniesieniu do kwietnia 2021 r. nastroje są dużo gorsze - obecna wartość BWUK jest niższa o 14,7 p. proc.

Coraz lepsze widoki na przyszłość

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje w konsumpcji indywidualnej Polaków, wzrósł o 4,5 p. proc. w stosunku do marca i kształtował się na poziomie minus 27,0 proc.

Czytaj także:

Wzrost optymizmu był widoczny w odpowiedziach na wszystkie pytania dotyczące oczekiwanych tendencji konsumpcji Polaków. Najbardziej poprawiły się oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 8,5 p. proc.). Ale lepiej jest też w przypadku ocen przyszłego poziomu bezrobocia (o 4,5 p. proc.) w przypadku ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (4,0 p. proc.). Najmniejsza poprawa optymizmu widoczna jest w przypadku ocen możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (1,1 p. proc.).

W kwietniu br. wskaźnik WWUK osiągnął wartość o 7,2 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r.

Jak szacowana jest koniunktura

Oba prezentowane przez GUS wskaźniki koniunktury konsumenckiej liczone są na podstawie wyników ankiety przeprowadzanej systematycznie wśród Polaków. Prowadzono są one telefonicznie w połowie każdego miesiąca. Ostatnio w dniach 4 – 13 kwietnia 2022. Wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie. Natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

PolskieRadio24/GUS/PKJ

Polecane

Wróć do strony głównej