more_horiz
Gospodarka

Jaka przyszłość czeka centra handlowe? Znamy wyniki raportu

Ostatnia aktualizacja: 11.05.2022 15:49
Polacy chcą lokalnych produktów w centrach handlowych i ograniczenia negatywnego wpływu tych centrów na środowisko - wynika z raportu "Przyszłość centrów handlowych". Oczekują również poszerzenia propozycji w dziedzinie rozrywki i gastronomii.
Polacy chętnie kupują w centrach handlowych, ale oczekują poszerzenia ich oferty gastronomicznej i rozrywkowej.
Polacy chętnie kupują w centrach handlowych, ale oczekują poszerzenia ich oferty gastronomicznej i rozrywkowej.Foto: shutterstock.com/ hxdbzxy

Z raportu przygotowanego przez Polską Radę Centrów Handlowych i firmę badawczą GfK wynika, że Polacy chętnie kupują w centrach handlowych, doceniając je za atrakcyjność cenową, różnorodność asortymentu i wygodę zakupów, chcą jednak zmian, w tym zwiększenia różnorodności oferty o lokalne produkty. Oczekują też ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko, a także poszerzenia propozycji w dziedzinie rozrywki i gastronomii.

Nowoczesna przestrzeń

Jak wskazali autorzy raportu, centra handlowe od blisko trzech dekad kreują nowoczesną przestrzeń dla handlu, rozrywki i gastronomii. Zmieniły sposób robienia zakupów Polaków oraz pełnią istotną funkcję jako miejsca spotkań i budowania więzi społecznych.

Dodali, że rynek handlu detalicznego w Polsce nie ogranicza się do centrów handlowych oraz e-commerce, które razem generują około 40 proc. obrotów (30 proc. centra handlowe i 10 proc. online). Klienci mogą skorzystać z wielu alternatywnych kanałów sprzedaży, ok. 350 tys. sklepów stacjonarnych (w tym ok. 35 tys. zlokalizowanych w centrach handlowych) i 49 tys. sklepów internetowych.

Przybyło sklepów internetowych

Zwrócili uwagę, że pandemia COVID-19 przyspieszyła rozwój e-commerce w Polsce, powodując wzrost liczby sklepów internetowych o blisko 50 proc. 

Powtarzające się ograniczenia w handlu stacjonarnym, dotyczące głównie dużych obiektów handlowych, skutkowały częściowym przeniesieniem sprzedaży do internetu. Obroty e-commerce również wzrosły, choć procentowo ich roczny udział w całości handlu detalicznego nie przekracza 10 proc.

Według dyrektora generalnego Polskiej Rady Centrów Handlowych Krzysztofa Poznańskiego dużym wyzwaniem dla centrów handlowych jest dopasowywanie oferty do lokalnego klienta i odróżnienie się od konkurencyjnych obiektów. - Oferta powinna obejmować zarówno globalne brandy, jak i lokalnych przedsiębiorców, działających po sąsiedzku. Warto, aby zaskakiwała nowymi markami, np. obecnymi dotychczas tylko online - wskazał.

Nowy pomysł na centra handlowe

Dodał, że niezwykle istotna jest też współpraca z lokalnymi społecznościami i odpowiadanie na ich potrzeby oraz wyzwania współczesnego świata. Między innymi w zakresie dbania o środowisko, np. redukowania emisji gazów cieplarnianych, ograniczania zużycia energii i wody, zwiększania bioróżnorodności miast, czy wspieranie gospodarki obiegu zamkniętego.

Czytaj także:

- Jednocześnie centra muszą znaleźć nowy pomysł i format na gastronomię i rozrywkę w swoich przestrzeniach, czego, oczekuje od nich ponad 50 proc. respondentów - podał. Jak wyjaśnił, ważne są w tym aspekcie nietuzinkowa, wyróżniająca się oferta oraz atrakcyjny wygląd przestrzeni, np. odwoływanie się do atmosfery miasta lub dzielnicy, w której znajduje się centrum.

Czytaj także:

PR24, akg