Koszty wypadków i kolizji drogowych spadły, ale nadal są wysokie. Znamy nowe dane resortu infrastruktury

Koszty wszystkich zdarzeń drogowych w Polsce w 2021 r. wyniosły 39,3 mld zł wobec 56,6 mld zł w 2018 r., co oznacza spadek o 31 proc. - poinformował w piątek resort infrastruktury. Dodano, że kwota ta odpowiada 1,5 proc. polskiego PKB.

2022-06-10, 19:27

Koszty wypadków i kolizji drogowych spadły, ale nadal są wysokie. Znamy nowe dane resortu infrastruktury
Ubezpieczyciele wypłacili w ubiegłym roku łącznie 14,6 mld zł odszkodowań i świadczeń z polis komunikacyjnych.Foto: Twitter.com/@PolicjaLubelska

Działająca przy resorcie infrastruktury Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) opublikowała raport nt. kosztów wypadków drogowych w 2021 r. Poszczególne kategorie kosztów porównano z 2018 r., czyli ostatnim pełnym rokiem przed epidemią COVID.

Stracone 1,5 proc. PKB

Z opracowania wynika, że koszty społeczne wszystkich zdarzeń drogowych w Polsce w 2021 r. wyniosły 39,3 mld zł, (ponad milion złotych na Polaka) wobec 56,6 mld zł w 2018 r. Oznacza to, że w ciągu trzech lat koszty wypadków spadły o 31 proc. (o 17,3 mld zł). W raporcie dodano, że w 2021 r. koszty zdarzeń drogowych stanowiły 1,5 proc. polskiego PKB, czyli o 1,2 pkt. proc. mniej niż w 2018 r. (2,7 proc. PKB).

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber ocenił, że mimo znaczącego spadku kosztów społecznych wypadków w Polsce, nadal nie stać nas na ponoszenie takich wydatków.

- Dlatego działania podejmowane przez Ministerstwo Infrastruktury i KRBRD skupiają się przede wszystkim na zmniejszeniu liczby ofiar. Szansy tej upatrujemy w realizacji nowego Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2021-2030.

REKLAMA

Miliardy wydane tylko po to, by uniknąć wypadków

Zgodnie z raportem koszt wypadków drogowych w 2021 r. wyniósł 35,8 mld zł, co stanowiło 91 proc. ogółu kosztów wszystkich zdarzeń (spadek o 20 proc. w stosunku do 2018 roku). Z kolei koszt kolizji wyniósł 3,5 mld zł (9 proc. ogółu kosztów wszystkich zdarzeń). Wobec 2018 r. jest to spadek o 70 proc.

KRBRD wykazała, że całoroczne utrzymanie i praca jednostek operacyjnych w zakresie interwencji na drogach (wypadków i kolizji) w roku 2021 oszacowano na poziomie 6,9 mld zł, co oznacza ich spadek o 29 proc. w stosunku do roku 2018 (wówczas 8,9 mld zł).

Szpitale, pogrzeby, sądy - to wszystko z powodu wypadków

W 2021 r. koszty pogrzebów ofiar wypadków wraz z wcześniejszymi czynnościami patomorfologicznymi wyniosły 29,3 mln zł, co oznacza spadek o 26 proc. w stosunku do roku 2018 (36,8 mln zł). Z kolei koszty hospitalizacji ofiar wypadków w ub.r. oszacowano na 252,7 mln zł, co oznacza spadek o 37 proc. w stosunku do roku 2018 (346,5 mln zł).

W raporcie wykazano, że w 2021 r. koszt postępowań karnych na skutek zdarzeń drogowych oszacowano na 421,8 mln zł (w 2018 r. było to 434,5 mln zł).

REKLAMA

Odszkodowania mniejsze o ¾

Rada wskazała, że wartość wypłaconych przez towarzystwa ubezpieczeniowe odszkodowań osobowych na skutek wypadków drogowych wyniosła 478 mln zł, czyli znacznie mniej niż w roku 2018 (1,79 mld zł), a w zdarzeniach drogowych wzięło udział 713 467 pojazdów, czyli o 10 proc. mniej niż trzy lata temu (787 770 pojazdów).

Czytaj także:

Autorzy raportu wyliczyli, że wartość strat materialnych w wyniku kolizji i wypadków drogowych wyniosła 3,3 mld zł w 2021 r. i była o 73 proc. mniejsza niż w 2018 r. Wówczas to było 12,1 mld zł.

Zauważono, że straty gospodarcze wynikające z wypadków drogowych wyniosły 27,9 mld zł i były o 15 proc. mniejsze niż w roku 2018 (32,9 mld zł).

REKLAMA

Mazowsze lider w zaludnieniu i w wypadkach

Jak wyliczono, największy udział w kosztach wszystkich zdarzeń drogowych miało województwo mazowieckie – 15 proc. kosztów całkowitych zdarzeń drogowych. Z kolei najwyższe koszty wypadków drogowych odnotowano w województwach: łódzkim, małopolskim, mazowieckim, śląskim i wielkopolskim oraz dolnośląskim. Te sześć województw odpowiadało za 65 proc. wszystkich kosztów wypadków drogowych. Najwyższe koszty kolizji były w województwie mazowieckim (16 proc. kosztów całkowitych kolizji) i śląskim (12 proc. kosztów całkowitych kolizji).


PAP/Polskieradio24/PKJ

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej