Ekspert BFG: wszystkie depozyty z Getin Noble Banku trafiły do nowego banku i są bezpieczne

2022-10-04, 17:00

Ekspert BFG: wszystkie depozyty z Getin Noble Banku trafiły do nowego banku i są bezpieczne
zdjęcie ilustracyjne.Foto: shutterstock

Klienci Getin Noble Banku mają cały czas dostęp do swoich pieniędzy, zaś bank nie upadł, lecz został objęty przymusową restrukturyzacją - powiedział Filip Dudkowski z Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (BFG) w audycji "Ekspres Gospodarczy" w Programie 1 Polskiego Radia.

Getin Noble Bank został objęty przymusową restrukturyzacją, ponieważ groziła mu upadłość i miał "ujemne kapitały" i jego aktywa nie wystarczałyby na uregulowanie wszystkich jego zobowiązań. Dlatego, aby chronić wszystkie depozyty jego klientów (osoby fizyczne, firmy, szpitale, JST), a te o łącznej sumie 39,5 mld złotych zostały przeniesione do nowego banku (Velo Bank).

Każdy bank w Polsce i każdy SKOK jest objęty parasolem ochronnym od BFG.

W przypadku upadłości jakiegoś banku BFG w ciągu 7 dni wypłaci klientom depozyty do sumy objętej gwarancjami. Limit ochrony depozytów przez BFG wynosi 100 tys.euro (wypłacane w złotych), ale Getin Noble Bank nie upadł, tylko nadal "technicznie funkcjonuje", zostały w nim tylko kredyty frankowe, które trzeba spłacać na dotychczasowych zasadach (chodzi walutowe kredyty hipoteczne).

Bank wciąż istnieje, nie upadł, jest nadal w obrocie prawnym.

Gość audycji podkreślił, że aktywa Getin Noble Banku zostaną przeniesiono do nowego banku (to tzw. bank pomostowy) Velo Bank, którego udziały ma BFG (51 proc. udziałów) oraz system ochrony banków komercyjnych (49 procent udziałów) Velo Banku.

Składki na system ochrony banków komercyjnych są pobierane od 8 największych banków komercyjnych. Chodziło o bezpieczne przeniesienie do Velo Banku nie tylko pieniędzy z lokat z Getin Noble Bank, ale także środków np. JST, które nie są tak chronione ustawowo jak oszczędności prywatne.

W przypadku upadku Getin Noble Banku nie można by było wypłacić 3,5 mld złotych środków dla klientów, nie objętymi gwarancjami BFG (np. firmy, szpitale i samorządy) lub których lokaty byłyby wyższe niż górna gwarancja ochrony depozytów klientów indywidualnych ( te o sumie powyżej 100 tys. euro).

Filip Dudkowski przypomniał, że klienci Getin Noble Banku zachowają swoje loginy i hasła, nadal czynne będą karty płatnicze, bankomaty.


Audycję prowadziła Justyna Golonko, zapraszamy do jej wysłuchania.


Posłuchaj

Filip Dudkowski z BFG tłumaczy co się stanie ze środkami pieniężnymi klientów Getin Noble Banku ( "Ekspres Gospodarczy" Justyna Golonko PR1) 5:00
+
Dodaj do playlisty

 

PR24/PR1/Justyna Golonko/sw


Polecane

Wróć do strony głównej