Trasa S7. Tunel na Zakopiance jest już gotowy

2022-10-19, 12:35

Trasa S7. Tunel na Zakopiance jest już gotowy
Tunel ma dwa kilometry długości. Wydrążony został na odcinku Naprawa-Skomielna Biała. Foto: Twitter/GDDKiA Kraków

Tunel pod górą Luboń Mały w ciągu Zakopianki, czyli drogi krajowej nr 7 jest już gotowy. Jedna z najtrudniejszych inwestycji drogowych w Polsce czeka teraz na odbiory. 

Posłuchaj

Minister Andrzej Adamczyk mówi, że dzięki inwestycjom na "Zakopiance" droga będzie przewidywalna dla kierowców (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Tunel w ciągu trasy ekspresowej S7, który wizytował dziś prezydent Andrzej Duda a towarzyszył mu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, jest jedną z najbardziej skomplikowanych inwestycji drogowych w kraju. Budowa tunelu była konieczna by poprowadzić w tym miejscu trasę szybkiego ruchu.

Badania geologiczne

Najpierw, zanim rozpoczęto zasadnicze prace, konieczne było przeprowadzenie badań geologicznych. Okazało się, że budowa i struktura terenu jest na tyle skomplikowana, że niemożliwe będzie drążenie tunelu tarczą tak, jak to ma na przykład miejsce w Warszawie podczas budowy tunelu metra. Jest to teren tak zwanego fliszu karpackiego, na który składają się rozmaite warstwy geologiczne. Podjęto więc decyzję o tym, że tunel będzie budowany techniką drążeniową.

Tunel ma dwa kilometry długości. Wydrążony został na odcinku Naprawa-Skomielna Biała. Zasadnicze prace rozpoczęły się w 2017 roku.

Obie nitki tunelu początkowo drążone były tylko od strony północnej w Naprawie. Od października 2017 rozpoczęło się drążenie także od strony południowej w Skomielnej. Po dwóch i pół roku przebito pierwszy z dwóch tuneli. W kwietniu 2020 nastąpiło przebicie drugiej nitki tunelu. Tunel składa się z dwóch komór głównych, które są połączone tunelami technicznymi.

Tunel to część "Zakopianki"

Inwestycja jest elementem odcinka nowej "Zakopianki" Naprawa-Skomielna Biała. Był on budowany jako jeden z trzech fragmentów trasy ekspresowej w tym regionie. Pozostałe dwa, to odcinek Skomielna Biała -Rabka Zdrój. Drugi, to 7,6-kilometrowy odcinek Lubień-Naprawa. Pierwszy z nich został oddany do ruchu w 2019 roku, a drugi w 2021 roku.

Kiedy dokładnie zostanie oddany trzeci, z tunelem? Wszystko zależy od odbiorów. Tunel i jezdnie są już gotowe, jednak odbiory techniczne mogą trochę potrwać. Na pewno jednak do końca tego roku kierowcy powinni skorzystać z nowej inwestycji.

A o jej znaczeniu kierowców nie trzeba przekonywać. Stara "Zakopianka", czyli trasa z Krakowa do stolicy Tatr od wielu lat przypomina drogę przez mękę.

W czasie zimowych ferii, czy w okolicach świąt podróż na tym odcinku może trwać wiele godzin. Nowe odcinki trasy S7 znacznie poprawiają komfort podroży i skracają jej czas. Trasa ekspresowa ma też wpływ na bezpieczeństwo zmotoryzowanych.

Posłuchaj

Minister Andrzej Adamczyk mówi, że dzięki inwestycjom na "Zakopiance" droga będzie przewidywalna dla kierowców (IAR) 0:30
+
Dodaj do playlisty
Czytaj także:


IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk



Polecane

Wróć do strony głównej