To będzie jeden z najtrudniejszych odcinków trasy Via Carpatia. Umowa podpisana
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na realizację drogi ekspresowej S19 na odcinku Dukla - Barwinek na granicy państwa. Inwestycję zrealizuje firma Polaqua, a wartość kontraktu to ponad półtora miliarda złotych.
2022-10-10, 15:37
Nowa trasa będzie ponad 18-kilometrową dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach z zatokami awaryjnymi. Odcinek między Duklą a Barwinkiem graniczy bezpośrednio ze Słowacją. Jednocześnie jest to jeden z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19 pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych.
Inwestycja realizowana będzie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, w systemie Projektuj i buduj.
Powstanie ważny węzeł drogowy
W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek zlokalizowany w miejscu połączenia drogi ekspresowej S19 z istniejącą drogą krajową numer 19.
Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie. W ciągu trasy głównej będzie to 15 estakad. Najdłuższa będzie miała tysiąc sto metrów i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości około 35 metrów od poziomu terenu. Powstanie również dziesięć mostów, sześć wiaduktów drogowych, sześć przejść dla zwierząt; cztery dla zwierząt małych, jedno dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni.
REKLAMA
Modernizacja kolidujących dróg
Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne. Powstaną również cztery miejsca do kontroli i ważenia pojazdów.
Drogowcy planują, że prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 42 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych.
Prace geologiczne
Odcinek drogi ekspresowej S19 Dukla - Barwinek o długości przekraczającej 18 kilometrów przebiegać będzie przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. W związku z tym na etapie opracowania koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym. Prowadzenie prac geologicznych było bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych.
REKLAMA
Część międzynarodowego szlaku
Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem w sumie 19 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk. Dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża, drogowcy wskazują liczbę wykonanych otworów badawczych. Zrealizowano ich około 1640 o głębokości od 3 do 46 metrów. Wykonano również około 780 sondowań badawczych o głębokości od 1 do 22 metrów.
- Via Carpatia wydłuży się o blisko 20 km. Drogowcy mogą podpisać kolejny kontrakt
- Powstanie jeden z najtrudniejszych odcinków Via Carpatia. Już tylko krok od podpisania umowy
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 kilometrów długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W województwie podkarpackim będzie miała docelowo długość około 170 kilometrów.
Aleksander Pszoniak, akg
REKLAMA
REKLAMA